نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

رویکردهایی در طراحی و ساخت یادمان‌‌های شهدا

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

در میان آثار متعددی که در چند سال اخیر به عنوان یادمان شهدا طراحی و یا ساخته شده‌اند، رویکردهای گوناگونی مشاهده می‌شود. در بیشتر آثار رعایت شفافیت فضایی، سبب ایجاد حجمی گشوده به چهار سو شده و کمتر می‌توان فضایی کاملا محصور را در میان آنها یافت. برخی از آثار با رویکردی مشابه برج مقبره‌ها، بر تناسبات کشیده تأکید دارند و برخی دیگر با نزدیک شدن به حجم مکعب یا مکعب مستطیل، با ایده‌ای مشابه ایدۀ چهارطاقی‌ها، در فضا حاضر شده‌اند. همچنین در برخی از آثار، ترکیبی از عناصر معماری گذشته به خلق فرمی مشابه گنبدخانۀ مساجد و یا فرمی جدید انجامیده. در رویکردی دیگر طرح‌ها با تبعیت از فرم‌گرایی طراحی شده‌‌اند؛ که با ترکیب‌بندی فرم‌های گوناگون سعی در خلق فضایی مفهومی دارند و به طراحی‌های مجسمه‌گون گرایش یافته‌اند. لازم به ذکر است؛ که، ترکیبی از انواع این رویکردها را نیز، می‌توان در یک بنا مشاهده کرد.
در رویکردهایی که الهاماتی از فرم‌های شاخص گذشته، مانند برج مقبره‌ها و چهارطاقی‌ها، دارند؛ بنای جدید القای معانی گذشته را با خود همراه خواهد داشت. در نتیجه به دلیل تعلق داشتن آن بناها به آرامگاه یا مکانی برای عبادت، بنای جدید با کاربری یادمان و مقبره شهدا سنخیت دارد. در رویکردهایی که نمونه‌های عینی معماری گذشته را باهم ترکیب کرده‌اند، این آسیب وجود دارد که ضعف در رعایت تناسبات و نحوۀ اجرا، نمونه‌ای ضعیف از تقلید صورت‌های گذشته را به وجود آورد. اما در رویکردهایی که به طراحی‌های مجسمه‌گون نزدیک‌تر شده‌اند، انتقال مفهوم گاهی به‌خوبی صورت نگرفته و تفاوت آشکاری میان این آثار و سایر المان‌های شهری نمیتوان مشاهده کرد.



درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود