نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

رویکردهایی در طراحی و ساخت یادمان‌‌های شهدا

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

در میان آثار متعددی که در چند سال اخیر به عنوان یادمان شهدا طراحی و یا ساخته شده‌اند، رویکردهای گوناگونی مشاهده می‌شود. در بیشتر آثار رعایت شفافیت فضایی، سبب ایجاد حجمی گشوده به چهار سو شده و کمتر می‌توان فضایی کاملا محصور را در میان آنها یافت. برخی از آثار با رویکردی مشابه برج مقبره‌ها، بر تناسبات کشیده تأکید دارند و برخی دیگر با نزدیک شدن به حجم مکعب یا مکعب مستطیل، با ایده‌ای مشابه ایدۀ چهارطاقی‌ها، در فضا حاضر شده‌اند. همچنین در برخی از آثار، ترکیبی از عناصر معماری گذشته به خلق فرمی مشابه گنبدخانۀ مساجد و یا فرمی جدید انجامیده. در رویکردی دیگر طرح‌ها با تبعیت از فرم‌گرایی طراحی شده‌‌اند؛ که با ترکیب‌بندی فرم‌های گوناگون سعی در خلق فضایی مفهومی دارند و به طراحی‌های مجسمه‌گون گرایش یافته‌اند. لازم به ذکر است؛ که، ترکیبی از انواع این رویکردها را نیز، می‌توان در یک بنا مشاهده کرد.
در رویکردهایی که الهاماتی از فرم‌های شاخص گذشته، مانند برج مقبره‌ها و چهارطاقی‌ها، دارند؛ بنای جدید القای معانی گذشته را با خود همراه خواهد داشت. در نتیجه به دلیل تعلق داشتن آن بناها به آرامگاه یا مکانی برای عبادت، بنای جدید با کاربری یادمان و مقبره شهدا سنخیت دارد. در رویکردهایی که نمونه‌های عینی معماری گذشته را باهم ترکیب کرده‌اند، این آسیب وجود دارد که ضعف در رعایت تناسبات و نحوۀ اجرا، نمونه‌ای ضعیف از تقلید صورت‌های گذشته را به وجود آورد. اما در رویکردهایی که به طراحی‌های مجسمه‌گون نزدیک‌تر شده‌اند، انتقال مفهوم گاهی به‌خوبی صورت نگرفته و تفاوت آشکاری میان این آثار و سایر المان‌های شهری نمیتوان مشاهده کرد.



درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود