نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

رویکردهایی در طراحی و ساخت یادمان‌‌های شهدا

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

در میان آثار متعددی که در چند سال اخیر به عنوان یادمان شهدا طراحی و یا ساخته شده‌اند، رویکردهای گوناگونی مشاهده می‌شود. در بیشتر آثار رعایت شفافیت فضایی، سبب ایجاد حجمی گشوده به چهار سو شده و کمتر می‌توان فضایی کاملا محصور را در میان آنها یافت. برخی از آثار با رویکردی مشابه برج مقبره‌ها، بر تناسبات کشیده تأکید دارند و برخی دیگر با نزدیک شدن به حجم مکعب یا مکعب مستطیل، با ایده‌ای مشابه ایدۀ چهارطاقی‌ها، در فضا حاضر شده‌اند. همچنین در برخی از آثار، ترکیبی از عناصر معماری گذشته به خلق فرمی مشابه گنبدخانۀ مساجد و یا فرمی جدید انجامیده. در رویکردی دیگر طرح‌ها با تبعیت از فرم‌گرایی طراحی شده‌‌اند؛ که با ترکیب‌بندی فرم‌های گوناگون سعی در خلق فضایی مفهومی دارند و به طراحی‌های مجسمه‌گون گرایش یافته‌اند. لازم به ذکر است؛ که، ترکیبی از انواع این رویکردها را نیز، می‌توان در یک بنا مشاهده کرد.
در رویکردهایی که الهاماتی از فرم‌های شاخص گذشته، مانند برج مقبره‌ها و چهارطاقی‌ها، دارند؛ بنای جدید القای معانی گذشته را با خود همراه خواهد داشت. در نتیجه به دلیل تعلق داشتن آن بناها به آرامگاه یا مکانی برای عبادت، بنای جدید با کاربری یادمان و مقبره شهدا سنخیت دارد. در رویکردهایی که نمونه‌های عینی معماری گذشته را باهم ترکیب کرده‌اند، این آسیب وجود دارد که ضعف در رعایت تناسبات و نحوۀ اجرا، نمونه‌ای ضعیف از تقلید صورت‌های گذشته را به وجود آورد. اما در رویکردهایی که به طراحی‌های مجسمه‌گون نزدیک‌تر شده‌اند، انتقال مفهوم گاهی به‌خوبی صورت نگرفته و تفاوت آشکاری میان این آثار و سایر المان‌های شهری نمیتوان مشاهده کرد.



درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود