نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

تبلیغ مطالعه / نشر الگوی فردا

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۴

به رغم اینکه قدیمی‌ترها اعتقادی به تبلیغ نداشتند و معتقد بودند مُشک آن است که خود بِبوید نه آن که عطار بگوید. اکنون تبلیغات به یکی از ارکان پذیرفته شده دنیای معاصر ما بدل شده است، به طوریکه از صبح تا شب مدام در تلویزیون، خیابان، فضای مجازی و بسیاری مکان های دیگر شاهد تبلیغ همه چیز هستیم؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! هرچند این تبلیغات همیشه هم مثبت نیستند و جنبه‌های منفی نیز دارند، ولی یکی از ویژگی های مثبت تبلیغات آشنایی و معرفی درست یک محصول یا شیوه صحیح مصرف است.

تبلیغ مطالعه، اتفاق خوب و کم نظیری است که توسط «نشر الگوی فردا» صورت گرفته است؛ یعنی به جای تبلیغ کتاب، مطالعه کتاب تبلیغ می‌شود یا به بیان بهتر تشویق به مطالعه انجام می‌پذیرد. این انتشارات با سود بردن از ماهیت اینستاگرام که اشتراک گذاری عکس و تصویر است، تبلیغات جذابی را در راستای تشویق مطالعه و کتاب‌خوانی صورت داده است. “در کتابی خواندم”… از آن جمله های معروفی است که پای برخی از این تصاویر می‌بینیم و ناخودآگاه ترغیب‌ می‌شویم تا بریده‌ جذابی را که در ادامه آن آمده بخوانیم، و این گونه با یک کتاب خوب آشنا می‌شویم تا روزی به سراغش برویم. 

انتخاب تصاویر جذاب و متناسب با محتوای مورد نظر، در کنار گرافیک صحیح و تایپوگرافی که می‌کوشد از یکنواختی کسل کننده دوری کند به انضمام جملاتی تأثیرگذار و خواندنی، همه دست به دست هم داده‌اند تا شاهد شیوه تبلیغاتی صحیحی در راستای امر مهم مطالعه باشیم. مسلما نفع مطالعه در جیب خودمان می‌رود و سود آن مشمول همه جامعه می‌شود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

کار جالبی کردن .
اما اصلا به لحاظ گرافیکی خوب نیستن و کارهای معمولی هستن .کاش در متن اشاره میشد.
پاسخ:
در این مطلب بحث اصلی ما توجه به این اقدام نوآورانه بود.
بحث‌های تخصصی‌تر ان‌شالله در مجالی دیگر. 
من تقریبا یکسالی هست که از طریق اینستاگرام با فعالیت این پیج آشنا شدم واقعا زحمتشون قابل تقدیره در پاسخ به این آقای سهیل باید بگم که به نظر من و خیلی از مردم که طرفدار این پیج هستن طرح ها خیلی هم خوب هستن، امیدوارم روزی برسد که نقد از روی خدای نکرده منیت یا حسادت و... نداشته باشیم و به تمام کسانی که برای پیشرفت فرهنگ این مملکت زحمت میکشن احترام بگذاریم
цветущий веб ресурс http://d-black.bz/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود