نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

تبلیغ مطالعه / نشر الگوی فردا

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۴

به رغم اینکه قدیمی‌ترها اعتقادی به تبلیغ نداشتند و معتقد بودند مُشک آن است که خود بِبوید نه آن که عطار بگوید. اکنون تبلیغات به یکی از ارکان پذیرفته شده دنیای معاصر ما بدل شده است، به طوریکه از صبح تا شب مدام در تلویزیون، خیابان، فضای مجازی و بسیاری مکان های دیگر شاهد تبلیغ همه چیز هستیم؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! هرچند این تبلیغات همیشه هم مثبت نیستند و جنبه‌های منفی نیز دارند، ولی یکی از ویژگی های مثبت تبلیغات آشنایی و معرفی درست یک محصول یا شیوه صحیح مصرف است.

تبلیغ مطالعه، اتفاق خوب و کم نظیری است که توسط «نشر الگوی فردا» صورت گرفته است؛ یعنی به جای تبلیغ کتاب، مطالعه کتاب تبلیغ می‌شود یا به بیان بهتر تشویق به مطالعه انجام می‌پذیرد. این انتشارات با سود بردن از ماهیت اینستاگرام که اشتراک گذاری عکس و تصویر است، تبلیغات جذابی را در راستای تشویق مطالعه و کتاب‌خوانی صورت داده است. “در کتابی خواندم”… از آن جمله های معروفی است که پای برخی از این تصاویر می‌بینیم و ناخودآگاه ترغیب‌ می‌شویم تا بریده‌ جذابی را که در ادامه آن آمده بخوانیم، و این گونه با یک کتاب خوب آشنا می‌شویم تا روزی به سراغش برویم. 

انتخاب تصاویر جذاب و متناسب با محتوای مورد نظر، در کنار گرافیک صحیح و تایپوگرافی که می‌کوشد از یکنواختی کسل کننده دوری کند به انضمام جملاتی تأثیرگذار و خواندنی، همه دست به دست هم داده‌اند تا شاهد شیوه تبلیغاتی صحیحی در راستای امر مهم مطالعه باشیم. مسلما نفع مطالعه در جیب خودمان می‌رود و سود آن مشمول همه جامعه می‌شود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

کار جالبی کردن .
اما اصلا به لحاظ گرافیکی خوب نیستن و کارهای معمولی هستن .کاش در متن اشاره میشد.
پاسخ:
در این مطلب بحث اصلی ما توجه به این اقدام نوآورانه بود.
بحث‌های تخصصی‌تر ان‌شالله در مجالی دیگر. 
من تقریبا یکسالی هست که از طریق اینستاگرام با فعالیت این پیج آشنا شدم واقعا زحمتشون قابل تقدیره در پاسخ به این آقای سهیل باید بگم که به نظر من و خیلی از مردم که طرفدار این پیج هستن طرح ها خیلی هم خوب هستن، امیدوارم روزی برسد که نقد از روی خدای نکرده منیت یا حسادت و... نداشته باشیم و به تمام کسانی که برای پیشرفت فرهنگ این مملکت زحمت میکشن احترام بگذاریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود