نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

طرح ها در ظروف چینی / چینی زرین ایران

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

ظروف چینی  از جمله کالاهای پرمصرفی هستند که در تمام خانه ها وجود دارند. زمانی که به دنبال خرید این محصولات هستیم، غالباً اولین نکته که توجه ما را به خود جلب می‌کند، فرم ظرف و پس‌ از آن طرح روی آن است. یکی از شرکت های داخلی که چندین سال است در حوزه ی طراحى و تولید این محصولات فعالیت میکند، چینی زرین است. ظروف در این شرکت به لحاظ فرمی به 6 دسته تقسیم‌شده‌اند. این شش دسته با داشتن قابلیت هماهنگ شدن طرح‌های گرافیکی  مختلف،  تنوع زیادی  را به وجود آورده اند، به‌گونه‌ای که ‌اکنون بیش از 50 طرح در کاتالوگ این شرکت وجود دارد. بعضی از طرح‌های گرافیکی با اجرا بر روی چند مدل، باعث افزایش گزینه‌های انتخاب برای مشتری شده. مانند مدل فلورانس و مدل تینا. این تطبیق طرح  گرافیکی با چند فرم، به‌خوبی در این  مدل‌ها اتفاق افتاده. علاوه بر این، منطبق با فرم ظروف،  طرح‌هایی متناسب روی آن‌ها نقش شده است. مدل ایتالیا اف فرمی کلاسیک دارد، بنابراین طرح‌های روی آن بیشتر طلاکوب و نقره‌کوب داشته و ساده و متناسب با مجالس است.  درحالی‌که در مدل‌هایی که ظروف، مربع و گوشه‌دار هستند، طرح‌های جسورانه‌تر و جوان پسندانه با تنوع بالا کارشده است.
اما نقطه‌ضعفی که در محصولات به چشم می‌خورد، فرم بعضی از ظروف است که نیاز به ظرافت و زیبایی بیشتری دارد. فرم فنجان در مدل ایتالیا اف و  قوری، قندان و سس‌خوری در مدل‌های کواترو و آلگرو فرمی مناسب استفاده در هتل ها و ساده دارد. این نکته در مدل‌های وینچی و آسترو و شهرزاد کمتر به چشم می‌آید و فرم ظروف بیشتر منطبق باسلیقه‌ی خانگی است. سری شهرزاد کاملاً متفاوت از دیگر گروه‌ها طراحی‌شده. فرم متمایز این ظروف، سلیقه‌ی آن دسته از مخاطبان را که به دنبال محصولات خاص و در عین‌حال کمی سنتی هستند پوشش می‌دهد، مانند مدل سمرقند. در این مدل طرح انتخاب شده با فرم محصول، متناسب و چشم نواز به نظر می آید.
 این شرکت علاوه بر کیفیت بالای محصولات خود (به دلیل استفاده از فناوری دکور داخلی لعاب)، باسیاست‌های خوب مشتری مداری مانند تعویض ظروف شکسته و تکمیل ست ظروف و همین‌طور امکان افزایش تعداد هرکدام از ظروف باعث رضایت مشتریان از خود شده است.
امید است این شرکت موفق، با بالا بردن کیفیت و همچنین تنوع فرم ها وطرح های گرافیکی محصولات خود و نیز تبلیغات گسترده تر آن ها، سهم بیشتری در جذب مخاطبین داخلی و خارجی داشته باشد.

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود