نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

داستان یک طراحی / محدرضا هدایتی 1

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
"آیا به طراحی فشن علاقه دارید؟ نه، من عاشق طراحی داخلی خودرو هستم و چرم درسا بهترین جایی که میتونم تجربه و اطلاعات خوبی در مورد چرم به دست بیارم." این گفت‌و‌گوی صادقانه در یک مصاحبه کاری منجر به همکاری محمدرضا هدایتی با مجموعه چرم درسا می‌شود. همکاری که نشان از اعتماد چرم درسا به نیروی جوان و تلاش و خلاقیت محمدرضا هدایتی در راستای نیازهای مجموعه دارد.
محمدرضا هدایتی دارای مدرک کارشناسی طراحی‌صنعتی از دانشگاه هنر و معماری و کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت است که از سال 91 به عنوان اولین طراح و طراح محصولات مردانه فعالیت خود را با چرم درسا آغاز می‌کند. هنگام ورود ایشان، چرم درسا تا حدودی دچار کاهش سهم بازار بود که ایشان مشکل را بالا رفتن سن محصولات می‌دانست؛ وجهه‌ای که در مسیر خلاف رویکرد چرم درسا است. از این رو پیشنهاد طراحی مجموعه محصولات در قالب "کلکسیون" را مطرح می‌کنند. ایشان معتقد بودند این شیوه‌ایست که برندهای موفق جهان سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. همچنین طراحی محصولات در قالب کلکسیون می‌تواند ویترینی زیباتر، امکان سِت کردن محصولات برای مشتری، ایجاد وجهه‌ای لوکس و در نهایت افزایش فروش را به همراه داشته باشد. بعد از مطالعات و بررسی بازار، محمدرضا هدایتی کار خود را با پیشنهاد مجموعه "Black Point" (نقطه مشکی) آغاز می‌کند. انتخاب طراحی بافت مربع که بر خلاف نمونه‌های لوزی شکل، وجهه‌ای مردانه و استوار دارد و استفاده از رنگ مشکی که به گفته ایشان طرفداران بیشتر و امکان سِت کردن با دیگر لباس‌ها را دارد؛ انتخاب‌هاییست هوشمندانه که حاصل از مطالعات دقیق این طراح است. اما کار محمدرضا هدایتی به عنوان طراح تنها به طراحی ایده‌ای نو ختم نمی‌شود. بلکه مطالعات قبل از طراحی و شناخت فرآیند تولید از ملزومات حرفه‌ی طراحیست. شناختی که با هم‌فکری و ابتکار ایشان و مجموعه چرم درسا منجر به استفاده از امکانات موجود برای تولید ابردوزی چرم شد، روشی که کاهش بسیار زیاد هزینه‌های تولید را به همراه داشت.
این طراح جوان با تلاش یک ساله مطالعات و خلاقیت در طراحی و اجرا شگفتی مجموعه درسا را برمی‌انگیزد و بعد از این تجربه موفق چرم درسا همکاری خود را با ایشان ادامه می‌دهد. به گفته محمدرضا هدایتی :"طراحی و تولید مجموعه "Black Point" (نقطه مشکی) سه نتیجه مهم تحقیق، طراحی و آموزش را به همراه داشت که منجر به افزایش دانش و تکنیک تک تک افراد مجموعه، از خودم تا کارگران شد."
























درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۰۴ مهر ۹۶ ، ۱۰:۵۰ مشهد بویلر
جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود