نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

آجر کاری در نمای ساخت‌مان‌های معاصر ایران

تاریخ نشر : شنبه / ۲۲ فروردين ۱۳۹۴

از مقایسه آثار معماری دنیا چنین به نظر می‌رسد که معماری سنتی ایران یکی از زیبا ترین تزئینات در نما سازی بنا‌ها را داراست، به خصوص که استفاده عمده ایرانیان از آجر، این امکان را فراهم می‌کرد تا از آن به عنوان دو عنصر سازه‌ای و تزئینی به صورت توامان بهره ببرند و طرح‌هایی متنوع و ظریف را به اجرا درآورند. 

با گذشت زمان و با روی‌ کار آمدن مصالحی چون سیمان و سنگ‌های تزئینی، از نقش آجر و سفال برای نماسازی کاسته شد، اما در چند سال اخیر بازگشتی محسوس  به سمت نماسازی‌های آجری به عنوان مصالحی بومی و ارزان، به خصوص در طرح‌های داخلی دیده می‌شود. امروزه با روی کار آمدن سفال‌هایی متنوع، که با تمهیداتی از بار مرده آن کاسته‌ شده و با ترکیب کردن آن‌ با عناصر سازه‌ای دیگر بر قابلیت‌هایش افزوده شده است، امکان اجراهای متنوعی را به طراحان داده است. برای مثال با قرار دادن میلگرد‌هایی درون سفال‌ها ایستایی آن را افزایش داده‌اند، یا با کمک گرفتن از شبکه های فلزی به عنوان بستر کار امکان اجراهای متنوع تری را فراهم کرده‌اند. هم‌چنین لعاب دادن آجر باعث افزایش مقاومت و جلوه‌ی آن شده است.

 با توجه به نما‌های ناهم‌خوان و اغتشاش‌های موجود در نماهای شهری امروز، آجر می‌تواند به عنوان عنصری وحدت‌بخش به نما، با قابلیت‌های متنوع امروزی خود ابزاری مناسب برای طراحان نما به شمار بیاید.

درباره نویسنده
من "زهره محمدی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

rafa mira que hace tres años cuando epeze a sultemenparme me a salido mucho acne en la cara y la espalda no se si sea la proteia o las comidas porfa contestame chao tomo whey pro universal nutrition todos los dias cell tech cada mes de por medio amino 3000 de mtrx todos los dias
Spasibo bolshoe za te emocii,vpechatleniya,kotorie vi podarili vsej Danii vchera vmeste s Oleksandrom…..Vashe predstavlenie nezabivaemo….Rodstvenniki moego myga v vostorge,s yst datchanin postoyanno zvychalo,,Det er fantastisk!,, ,chto oznachaet,,eto fantastichno!,,…..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود