نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

ساختمان مرکز طب سنتی کرمان

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

یکی از مهم‌ترین مسائل شهرسازی در شهر های تاریخی، ساخت و سازهای جدید در بافت سنتی شهر است. دراین شرایط، خوب است که طراح علاوه بر رعایت قوانین مربوط به بافت‌های تاریخی،‌ به رابطه‌ی طرح خود با آثار تاریخی پیرامون نیز فکر‌کند. ساختمان «مرکز طب سنتی کرمان» که به تازگی در نزدیکی مرکز تاریخی شهر ساخته شده، از مواردی است که چنین چالشی را تجربه کرده است.

 نمای این ساختمان از قاب‌های سنگی قرمزرنگ به هم‌راه درب‌ها و پنجره‌های چوبی مشبک تشکیل شده و چنین به نظر می رسد که قصد طراح از این کار، به خلاف بعضی ساخت‌مان‌های مدرن و آلومینیومی محدوده، هم‌خوان کردن ظاهر بنا با ابنیه‌ی سنتی مجاور باشد. با وجود توجه به این جزئیات، قاب‌های در نظر گرفته شده برای نما تناسب چندانی با یک‌دیگر ندارند، علاوه براین‌که نحوه ی چیدمان سنگ‌ها و انتخاب رنگ و نوع مصالح در قسمت‌های مختلف ساختمان با یک‌دیگر هم‌خوان نیستند. به طور کلی می‌توان گفت که  وجود این قاب‌ها از جلوه‌ی سنتی باقی عناصر کاسته است. 

استفاده‌ی مستقیم از بعضی عناصر سنتی  در داخل بنا نیز ادامه دارد. عناصری همچون طاق‌چه‌های باریک داخل دیوار‌، گلدان های چیده شده روی پله‌ها و شیشه های رنگی. استفاده از این شیشه‌های رنگی نشان می‌دهد که توجه طراح به پنجره‌ها بیش‌تر معطوف به جلوه‌ی داخلی آن بوده است. به طور کلی با وجود ایراداتی که به خصوص در نمای بیرونی ساختمان هست، تلاش برای نزدیک شدن طرح به بافت سنتی منطقه نکته‌ای حائز اهمیت است.

درباره نویسنده
من "زهره محمدی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود