نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

زهرا کشاورز ؛ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

ساختمان مرکز طب سنتی کرمان

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

یکی از مهم‌ترین مسائل شهرسازی در شهر های تاریخی، ساخت و سازهای جدید در بافت سنتی شهر است. دراین شرایط، خوب است که طراح علاوه بر رعایت قوانین مربوط به بافت‌های تاریخی،‌ به رابطه‌ی طرح خود با آثار تاریخی پیرامون نیز فکر‌کند. ساختمان «مرکز طب سنتی کرمان» که به تازگی در نزدیکی مرکز تاریخی شهر ساخته شده، از مواردی است که چنین چالشی را تجربه کرده است.

 نمای این ساختمان از قاب‌های سنگی قرمزرنگ به هم‌راه درب‌ها و پنجره‌های چوبی مشبک تشکیل شده و چنین به نظر می رسد که قصد طراح از این کار، به خلاف بعضی ساخت‌مان‌های مدرن و آلومینیومی محدوده، هم‌خوان کردن ظاهر بنا با ابنیه‌ی سنتی مجاور باشد. با وجود توجه به این جزئیات، قاب‌های در نظر گرفته شده برای نما تناسب چندانی با یک‌دیگر ندارند، علاوه براین‌که نحوه ی چیدمان سنگ‌ها و انتخاب رنگ و نوع مصالح در قسمت‌های مختلف ساختمان با یک‌دیگر هم‌خوان نیستند. به طور کلی می‌توان گفت که  وجود این قاب‌ها از جلوه‌ی سنتی باقی عناصر کاسته است. 

استفاده‌ی مستقیم از بعضی عناصر سنتی  در داخل بنا نیز ادامه دارد. عناصری همچون طاق‌چه‌های باریک داخل دیوار‌، گلدان های چیده شده روی پله‌ها و شیشه های رنگی. استفاده از این شیشه‌های رنگی نشان می‌دهد که توجه طراح به پنجره‌ها بیش‌تر معطوف به جلوه‌ی داخلی آن بوده است. به طور کلی با وجود ایراداتی که به خصوص در نمای بیرونی ساختمان هست، تلاش برای نزدیک شدن طرح به بافت سنتی منطقه نکته‌ای حائز اهمیت است.

درباره نویسنده
من "زهره محمدی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود