روایتی توریستی و تبلیغاتی از تهران. دعوتی دوباره برای دیدن تهرانی زیبا
چرا تا بحال چنین عکسهایی از تهران ندیدهایم؟به این دلیل که مخاطبین عکسها توریستهایی هستند که قرار است با دیدن این تصاویر عزم سفر به تهران کنند و صنعت گردشگری را رونق ببخشند. و اما تصویری که ما از تهران دیدهایم شهری آلوده و شلوغ و پرترافیک است تا مصرف کننده داخلی این تصویر از سفر به تهران منصرف گردد.
عکاسی و گردشگری دوقلوهای مدرن هستند. همزمان با ساخته شدن کشتی بخار و قطار که جهان را از نظر فیزیکی در دسترستر ساخته است عکاسی نیز اختراع شد و جهان را از نظر بصری در دسترس همه قرار داد. عکاسی درک ما را از جهان دگرگون کرد و جهان را همانند یک موزه و یا فروشگاه در صفحههای نمایش قابل دیدن کرد. توریست ها قبل از سفر به محل مورد نظر پیشاپیش مجموعه عکسهای فریبنده و غریبی از آن مکان را دیده اند و مصرف کرده اند. آنان رد همین عکسها و مکانهای موجود درآن را میگیرند و سعی میکنند از همان مکانها بازدید کنند و عکس بگیرند بیشتر تجربه های توریستی حول ابنیه معماری دور میزند. در صنعت توریسم تلاش میکنند تا بااستفاده از تصاویر درکتابچههای راهنما پوسترها و تبلیغات تلویزیونی مخاطبان را به سفر تشویق کنند. در بسیاری از تبلیغات توریسم تصویر کار چنان فریبنده عرضه میشود که ما از درک واقعیت عاجز میمانیم.
این قبیل عکسها اغلب در زمانهای ابتدایی روز و انتهای شب که خلوتتر است گرفته میشوند. از نظر تکنیکی نیز عکاس تمام مهارت خود را در دست یافتن به بیشترین عمق میدان وضوح و بیشترین دامنه تنالیتههای رنگ و سایه روشن(HDR photography)در تصویر برای داشتن تصاویری واضح و خوشآب و رنگ و زیبا به کار برده است. عکسهای «رسول صفی زاده» از نماهای عمرانی پایتخت که آبان ماه در قالب نمایشگاهی با عنوان «تهران در شب» در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد از این قبیل تصاویر هستند.
Like