نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

خودرو های دست ساز ایرانی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

چندی پیش یک از مجلات خودرو، مسابقه‌ی طراحی خودرو برگزار کرد که نهایتاً به ساخت یک خودروی مفهومی کاملاً ایرانی منجر شد. پس‌ازاین مسابقه و مسابقات دیگری که از سوی شرکت‌های خودروسازی برگزار شد، امیدوار بودیم که اتفاقی در عرصه‌ی طراحی خودرو در ایران رخ دهد، ولی با خرید خودروهای چینی، کره‌ای و فرانسوی و اقدام به مونتاژ آن‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی، مشخص شد که این شرکت‌ها حداقل تا چند سال آینده هیچ برنامه‌ای برای خودکفایی در این عرصه ندارند و تنها به تغییراتی روی همین خودروها بسنده می‌کنند تا اسماً واحد تحقیق و توسعه‌ی در این شرکت‌ها زنده بماند.
با این رویکرد خودروسازان، جوانان ایرانی دست به اقدامی خودجوش زدند تا توانایی‌های خود را به مدیران نشان دهند. آن‌ها خودروهایی را با کمترین امکانات ساخته و به فروش رساندند. این خودروها اگرچه کپی‌هایی از خودرو فراری و لامبورگینی هستند ولی به خودروسازان ما ثابت می‌کند، جوانان ایرانی بدون این‌که قالب اصلی را داشته باشند و با امکانات اولیه می‌توانند خودرو تولید کنند. جنس این خودروها فایبرگلاس است و به صورت دست‌سازو کارگاهی تولیدشده است.
درگذشته نیز طراحان خودرو ایرانی، طرح‌هایی قابل‌تأمل ارائه داده بودند. طرح‌هایی که نهایتاً توسط شرکت‌های خودروسازی خارجی خریداری و ساخته شد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تولید یک خودرو در داخل همیشه باید وابسته به کشورهای خارجی باشد؟ و چرا کشوری که توانایی ساخت موشک و کشتی دارد، اقدام به تولید خودرو نمی‌کند؟

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدزضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۵ فرزین خاکی
اون وقت به اینا اجازه ی حرکت میدن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود