نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تاها (طاها) بهبهانی متولد ۱۳۲۵، هنرمند پیشکسوت و صاحب سبک ایرانی است که عمری در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر تحصیل و فعالیت کرده است. او تا کنون جوایز هنری متعددی را نیز دریافت نموده و آثار نقاشی و مجسمه‌هایش بیش از 60 بار در داخل و خارج از ایران به صورت فردی یا جمعی در معرض نمایش قرار گرفته. آبان و آذر امسال ۶۰ مجسمه و ۳۴ تابلوی نقاشی از آثار شاخص بهبانی در نگارخانۀ اصلی فرهنگسرای نیاوران با هدف مروری بر آثار نقاشی و مجسمه‌های او، در قالب نمایشگاهی با عنوان «نیست معشوقی زِ او نزدیک‌تر» به نمایش درآمد. 

آن چه در آثار بهبهانی به وضوح به چشم می‌آید، ردپای ادب و عرفان ایرانی است؛ در این میان پرندگان نیز به جهت وجوه ثمثیلی که در ساحت ادبیات عرفانی ایران دارند مورد توجه او هستند، چرا که پرنده نماد انسان است و بهترین دستمایه برای خلق آثار بهبهانی به حساب می‌آید. بهبهانی هنرمندی معناگرا است که از کودکی در مسیر فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفته و به همین سبب متأثر از شخصیت‌هایی هم‌چون مولانا یا عطار می‌باشد. این عرفان شاعرانه نه تنها در نقاشی‌های بهبهانی، بلکه در مجسمه‌هایش نیز به خوبی حس می‌شوند و مخاطبان آثارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چرا که باید در پس اشکال و فرم های آثار بهبهانی مفهوم ناب‌تری را جستجو نمایند. 

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

خودرو های دست ساز ایرانی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

چندی پیش یک از مجلات خودرو، مسابقه‌ی طراحی خودرو برگزار کرد که نهایتاً به ساخت یک خودروی مفهومی کاملاً ایرانی منجر شد. پس‌ازاین مسابقه و مسابقات دیگری که از سوی شرکت‌های خودروسازی برگزار شد، امیدوار بودیم که اتفاقی در عرصه‌ی طراحی خودرو در ایران رخ دهد، ولی با خرید خودروهای چینی، کره‌ای و فرانسوی و اقدام به مونتاژ آن‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی، مشخص شد که این شرکت‌ها حداقل تا چند سال آینده هیچ برنامه‌ای برای خودکفایی در این عرصه ندارند و تنها به تغییراتی روی همین خودروها بسنده می‌کنند تا اسماً واحد تحقیق و توسعه‌ی در این شرکت‌ها زنده بماند.
با این رویکرد خودروسازان، جوانان ایرانی دست به اقدامی خودجوش زدند تا توانایی‌های خود را به مدیران نشان دهند. آن‌ها خودروهایی را با کمترین امکانات ساخته و به فروش رساندند. این خودروها اگرچه کپی‌هایی از خودرو فراری و لامبورگینی هستند ولی به خودروسازان ما ثابت می‌کند، جوانان ایرانی بدون این‌که قالب اصلی را داشته باشند و با امکانات اولیه می‌توانند خودرو تولید کنند. جنس این خودروها فایبرگلاس است و به صورت دست‌سازو کارگاهی تولیدشده است.
درگذشته نیز طراحان خودرو ایرانی، طرح‌هایی قابل‌تأمل ارائه داده بودند. طرح‌هایی که نهایتاً توسط شرکت‌های خودروسازی خارجی خریداری و ساخته شد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تولید یک خودرو در داخل همیشه باید وابسته به کشورهای خارجی باشد؟ و چرا کشوری که توانایی ساخت موشک و کشتی دارد، اقدام به تولید خودرو نمی‌کند؟

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدزضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۵ فرزین خاکی
اون وقت به اینا اجازه ی حرکت میدن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود