نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

در کشور ما ارزش های ملی و مذهبی فراوانی وجود دارد که می تواند موضوعات خوبی برای تصویرگران و دیگر هنرمندان برای خلق آثار هنری باشد. برای مثال اعیاد ملی و مذهبی، دفاع مقدس، داستان های پیامبران و داستان های مذهبی و... 
مهدیه قاسمی در اکثر آثار خود به تصویرگری موضوعات ارزشی برای کودکان و نوجوانان پرداخته است مانند جشن های مذهبی که کودکان در آن ها شرکت دارند، بیان مقام شهدا برای کودکان، داستان های مذهبی و...
 آنچه در آثار مهدیه قاسمی جلب نظر می کند تکنیک نیست بلکه موضوعاتی است که وی انتخاب می کند و با نگاهی جدید آن ها را به تصویر می کشد. توجه به آموزش مباحثی مانند حجاب نیز در آثار وی به چشم می خورد  و این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از آثار کودک این مساله نادیده گرفته می شود. تکنیک قالب در آثار، تکنیک دیجیتال است و نقطه ضعف اجرای دیجیتال این آثار آن است که در بعضی قسمت ها خطوط دیجیتالی بسیار محسوس اند و از کیفیت کار می کاهند.

نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۸ شهریور ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۸ شهریور ۱۳۹۶

خودرو های دست ساز ایرانی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

چندی پیش یک از مجلات خودرو، مسابقه‌ی طراحی خودرو برگزار کرد که نهایتاً به ساخت یک خودروی مفهومی کاملاً ایرانی منجر شد. پس‌ازاین مسابقه و مسابقات دیگری که از سوی شرکت‌های خودروسازی برگزار شد، امیدوار بودیم که اتفاقی در عرصه‌ی طراحی خودرو در ایران رخ دهد، ولی با خرید خودروهای چینی، کره‌ای و فرانسوی و اقدام به مونتاژ آن‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی، مشخص شد که این شرکت‌ها حداقل تا چند سال آینده هیچ برنامه‌ای برای خودکفایی در این عرصه ندارند و تنها به تغییراتی روی همین خودروها بسنده می‌کنند تا اسماً واحد تحقیق و توسعه‌ی در این شرکت‌ها زنده بماند.
با این رویکرد خودروسازان، جوانان ایرانی دست به اقدامی خودجوش زدند تا توانایی‌های خود را به مدیران نشان دهند. آن‌ها خودروهایی را با کمترین امکانات ساخته و به فروش رساندند. این خودروها اگرچه کپی‌هایی از خودرو فراری و لامبورگینی هستند ولی به خودروسازان ما ثابت می‌کند، جوانان ایرانی بدون این‌که قالب اصلی را داشته باشند و با امکانات اولیه می‌توانند خودرو تولید کنند. جنس این خودروها فایبرگلاس است و به صورت دست‌سازو کارگاهی تولیدشده است.
درگذشته نیز طراحان خودرو ایرانی، طرح‌هایی قابل‌تأمل ارائه داده بودند. طرح‌هایی که نهایتاً توسط شرکت‌های خودروسازی خارجی خریداری و ساخته شد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تولید یک خودرو در داخل همیشه باید وابسته به کشورهای خارجی باشد؟ و چرا کشوری که توانایی ساخت موشک و کشتی دارد، اقدام به تولید خودرو نمی‌کند؟

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدزضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۵ فرزین خاکی
اون وقت به اینا اجازه ی حرکت میدن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود