نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

هرچند سال ۹۵ با رفتنش داغ‌های زیادی بر دل مردم گذاشت؛ ولی همه فکر می‌کردیم حتماً ۹۶ مهربان‌تر خواهد بود، اما افسوس که نبود. 

از حادثه جانسوز پلاسکو تا انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر، هنوز چهارماه هم نمی‌گذرد و در این میان کم نبودند مرگ‌های تلخ و ناگهانی که هر روزمان را اندوه گرده زدند. با این همه در تمام این تلخ‌کامی‌ها، مردم ایران همه در کنار یک‌دیگر بودند و هر کس به طریقی هم‌دردی خود را بیان ‌داشت. در این بین هنرمندان نیز از هر گروه و با هر سبک و شیوه‌ای، جلوتر از سایرین با خلق آثار هنری، حضور خود را در کنار خانواده‌های داغدار اعلام کردند و رسالت خود را به عنوان یک رسانه غیر رسمی به خوبی ایفا نمودند.  

این‌بار نیز پس از حادثۀ ناگوار انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر استان گلستان، هنرمندان عرصه تجسمی از اولین ساعت پس از اعلام رسمی این اتفاق، آثار مختلفی را با مضمون کارگران بی‌ادعا و سخت‌کوش معدن، اجرا و منتشر نمودند تا شاید در این میان چشم بعضی از مسئولین نیز کمی به روی حقایق باز گردد. 

در تمامی این آثار توجه اصلی معطوف به معدن‌چیان و خانواده‌های داغدار ایشان است؛ که هر چند سخت‌ترین شغل جهان را دارند، اما کمترین توجهی به آنان نمی‌شود. 

زهره حاضری ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

خودرو های دست ساز ایرانی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

چندی پیش یک از مجلات خودرو، مسابقه‌ی طراحی خودرو برگزار کرد که نهایتاً به ساخت یک خودروی مفهومی کاملاً ایرانی منجر شد. پس‌ازاین مسابقه و مسابقات دیگری که از سوی شرکت‌های خودروسازی برگزار شد، امیدوار بودیم که اتفاقی در عرصه‌ی طراحی خودرو در ایران رخ دهد، ولی با خرید خودروهای چینی، کره‌ای و فرانسوی و اقدام به مونتاژ آن‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی، مشخص شد که این شرکت‌ها حداقل تا چند سال آینده هیچ برنامه‌ای برای خودکفایی در این عرصه ندارند و تنها به تغییراتی روی همین خودروها بسنده می‌کنند تا اسماً واحد تحقیق و توسعه‌ی در این شرکت‌ها زنده بماند.
با این رویکرد خودروسازان، جوانان ایرانی دست به اقدامی خودجوش زدند تا توانایی‌های خود را به مدیران نشان دهند. آن‌ها خودروهایی را با کمترین امکانات ساخته و به فروش رساندند. این خودروها اگرچه کپی‌هایی از خودرو فراری و لامبورگینی هستند ولی به خودروسازان ما ثابت می‌کند، جوانان ایرانی بدون این‌که قالب اصلی را داشته باشند و با امکانات اولیه می‌توانند خودرو تولید کنند. جنس این خودروها فایبرگلاس است و به صورت دست‌سازو کارگاهی تولیدشده است.
درگذشته نیز طراحان خودرو ایرانی، طرح‌هایی قابل‌تأمل ارائه داده بودند. طرح‌هایی که نهایتاً توسط شرکت‌های خودروسازی خارجی خریداری و ساخته شد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تولید یک خودرو در داخل همیشه باید وابسته به کشورهای خارجی باشد؟ و چرا کشوری که توانایی ساخت موشک و کشتی دارد، اقدام به تولید خودرو نمی‌کند؟

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

طراح: ایمان مقصودی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

سازنده: محمدزضا ریحانی

سازنده: محمدرضا ریحانی

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۵ فرزین خاکی
اون وقت به اینا اجازه ی حرکت میدن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود