نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

زهرا کشاورز ؛ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

برادرانِ حسینی / استودیو تارنگ

تاریخ نشر : يكشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵

آجیل و خشکبار به منظور حفظ کامل خواص، نیاز به نگهداری صحیح دارند تا کیفیت محصول در مدت زمان معینی حفظ و مشتری با اطمینان بیشتری از آن استفاده نماید. این مهمی بود که مرحوم سیدحسین حسینی در زمان تأسیس فروشگاه آجیل و خشکبار، در سال ۱۳۴۲ در نظر داشت. به دنبال آن فرزندانِ او نیز ایده و نظرات یکسانی را پیشگرفته و با مدیریت مناسب دو شعبه فروشگاه در مشهد با عنوان "برادران حسینی" کار مرحوم پدر را پیگرفتند. این دو برادر در راستای تحقق و تداوم اهداف حرفه ای پدر تصمیم گرفتند با کانون تبلیغاتی خلاقیت وگرافیک تارنگ که تا آن زمان پروژه های موفق متعددی را طراحی و اجرا کرده بود، وارد همکاری شده و از این طریق زمینه ای را برای معرفی و بازاریابی محصولات خود فراهم کنند.دفتر طراحی تارنگ به عنوان مسئول امور تبلیغاتی و ترویجی این شرکت، در راستای جلب نظر مشتری، دو رویکرد اصلی را در جهت پیش برد کار خود انتخاب کرده که تعریف انواعی از قالب های تبلیغاتی در جهت ترویج عنوان تجاری، یکی از این راهکارها بوده است. این شرکت طراحی، تنها به طراحی بسته بندی کالای مورد نظر توجه نداشته و معرفی این محصولات را در اشکال مختلفی چون آگهی مطبوعاتی، طراحی تقویم دیواری و طراحی بیلبورد نیز مدنظر قرار داده است. اما رویکرد اصلی که در طراحی محصولات چشم گیر به نظر می رسد، توجه به ماهیت محصول و استفاده از پارامترهای هویت بخش می باشد. کانون تبلیغاتی تارنگ سعی کرده با کمک گرفتن از مواردی چون ترکیب رنگی شاخص و بهره گیری از طرح و نقش به کار رفته در هنر ایرانی، فضای خاطره انگیز و ماندگاری را برای مخاطب ترسیم نماید.. در نهایت می توان گفت تلاش موثر در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری این پروژه سبب شده تا آجیل و خشکبار برادران حسینی به عنوان یکی از مطرح ترین نشان های تجاری برتر و محبوب در چند سال اخیر شناخته شده و جایگاه ویژه ای در میان مشتریان پیدا کند.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود