نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مرگ سفالینه های لعابدار! / آیدین آغداشلو

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

مرگ، مبهم ترین پرسش انسان است؛ انکارش نمیتوان کرد، که هست... اما چرایی و چگونگی اش همواره روح و اندیشۀ بشر را به تلاطم انداخته. مگر در متون دینی برایش پاسخی بتوان یافت، وگرنه ذهن بشر، قرن¬هاست که در پیچ و خم پاسخگویی اش درمانده شده است.
این امرِ حقیقیِ گریزناپذیرِ مبهم، به رغم ظاهر منهدم کننده اش، مولّد آثار هنری و ادبی بسیاری بوده است؛ چرا که هنر، بازتاب روح و اندیشۀ انسان است، و این ذهن و اندیشه نیز، هرگز خالی از یاد مرگ نبوده است. اما نگرش ها به مرگ، متفاوتند؛ مرگ را می توان سیاه دید یا سپید، پایان یا آغاز، می توان به آن معترض بود یا آن را با طیب خاطر پذیرفت، و همچنین می توان آن را به انسان و همه چیز تعمیم داد و از این رو، به بهانۀ تلاشی و از هم پاشیدن ظرفی منقوش و زیبا که چشم و دست و دل هنرمند سازنده اش را هم با خود دارد، در وصف مرگ سرودی غم بار سرود؛ و استعاره اش کرد برای انسان، برای دستاوردهایش و ثمرۀ عمرش، چنانکه "آغداشلو" چنین کرده است.
"آیدین آغداشلو" را به عنوان نقاشی می شناسیم که نامش با انهدام و مرگ و نیستی، گره خورده است، شاخص ترین مجموعۀ آثارش که حاصل سال ها کار و جستجوی خلاقانه و هنرمندانه است، تحت عنوان "خاطرات انهدام" استعاره های گوناگونی از مفهوم مرگ را به قاب تصویر درآورده است. بخشی از این مجموعه به تصویر سفالینه هایی لعابدار اختصاص دارد با نقوشی بسیار زیبا از جنس پیکره های انسانی، نقوش تزئینی و خوشنویسی؛ ظروفی اصیل که نه تنها حاوی روح هنرمند سازنده شان که در بردارندۀ روح یک قومند.

memories_of_destruction-aydin_aghdashloo_01.jpg

آغداشلو اما سفالینه های لعابدار زیبایش را نه به سیاق معمول بسیاری از آثار طبیعت بی جان در وضع سلامت آن ها، بلکه شکسته و از هم گسسته ترسیم کرده است که روایت گر منظورش باشد. در این آثار، ظروف، غالبا در لحظۀ فروپاشی و در حال تعلیق میان زمین و آسمان دیده می شوند. زمینه این آثار مثل غالب آثار دیگر آغداشلو ساده است و نهایتا با رنگی خاموش به صورت رقیق یا غلیظ، تیره یا روشن، پوشیده شده است و گاهی سایه ای از ظرف نیز بر زمینه دیده می شود. اما علیرغم زمینه، شیء [ظرف شکسته] که بار اصلی مفهوم را به دوش می کشد، به صورت واقع نمایانه و با پرداختی قوی و سرشار از رنگ به تصویر کشیده شده است. سفالینه های فروپاشیده ی این آثار غالبا دارای بخش اصلیِ بزرگتر و نسبتا سالم اند و بخش یا بخش هایی کوچک و خرده هایی کوچکتر و پخش در فضا، حول قطعۀ اصلی، ترکیب را سامان می دهند. گاهی چنان که اشاره شد، یک یا چند پیکره انسانی بر این ظروف نقش بسته که شکستن ظرف، آن ها را از یکدیگر جدا می سازد و مفهوم مرگ را در این آثار توسعه می دهد.

memories_of_destruction-aydin_aghdashloo_02.jpg

آثار آغداشلو چه به لحاظ ایده پردازی و چه به جهت اجرا، به واقع استادانه و کم نظیرند، چنان که کمتر هنرمندی را از میان معاصرین می توان سراغ گرفت که آثارش را با این همه حوصله و ظرافت و مهارت بیافریند. در حقیقت، رنگ و نقش و سوژه در آثار آغداشلو در خدمت بیان مفهومی قرار گرفته اند که هنرمند درصدد بیانش بوده: انهدام و مرگ؛ هرچند نگاهش به مرگ، با حقیقت زاویه دارد و آن را آنچنان که باید نمی نمایاند؛ که مرگ تنها پایان نیست، آغاز نیز هست...

memories_of_destruction-aydin_aghdashloo_03.jpg

درباره نویسنده
من "کوثر سعادت" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود