نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تصویرگر کتب درسی دهه 70 / پرویز کلانتری

تاریخ نشر : شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۵
چند روز گذشته خبری شنیدم که مرا به سرعت به گذشته بُرد. گذشته ای که با کتاب های درسی دهه 70 برایم زنده می شود. داستان هایی چون روباه و کلاغ، داستان پرواز، حسنک کجایی و ...که غیر از ادبیات شیرین و دلنشینشان با تصاویرشان در ذهنم نقش بسته اند؛ و امروز خالق آن تصاویر دیگر در بینمان نیست.
پرویز کلانتری نقاش، طراح، نویسنده و روزنامه نگار معاصر ایرانی متولد 1310 در زنجان، تصاویری را در کتب درسی دهه70 خلق نمود که کودکان بسیاری را شیفته آثارش نمود. پرویز کلانتری با استفاده از سطوح یکنواخت رنگ، تصاویری کلاژگونه را پدید می آورد که به خوبی با تکنیک و تکنولوژی چاپ زمانه خود همراه بوده است. تصاویر خلق شده توسط این هنرمند چنان در ذهن نقش بسته است که وقتی نام داستان "حسنک کجایی" را می شنویم؛ بی تردید تصویر آن کودکی که متعجب و دست به سر در طویله ایستاده است را نیز به خاطر خواهیم آورد. ماندگاری تصاویر به همراه داستان، نشان از جذابیت تصویر دارد و این ماندگاری نمیتواند با سادگی تصویرسازی و در عین حال جذاب که ثبت شدن آن را در ذهن ساده خواهد کرد؛ بی ارتباط باشد. مرور خاطرات جوانان دهه شصت گواهیست بر آنکه کلانتری مخاطب زمان خود را خوب شناخته که توانسته تا امروز ماندگار باشد. اما پرویز کلانتری تنها تصویرساز کتب درسی یا به زبان دهه هفتاد ، یعنی نقاش، نبوده است. کلانتری هنرهای مختلفی را در دوره  فعالیت خود تجربه کرده است و امروز خواندن پیام تسلیت ایشان از اکثر گروه های هنری در شاخه های مختلف حاصل همان تجربیات و درک صحیح ایشان از هنرهای مختلف است.
روحشان شاد و یادشان گرامی باد.












درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۱۴ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۱۸ محدثه آهنی امینه
او تعبیری زیبایی داشت...!
"من نقاش مناظر خاک آلود سرزمینم هستم."
او مجموعه درخوری از نقاشی مناظر شهری با بافت قدیمی دارد...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود