نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

هرچند سال ۹۵ با رفتنش داغ‌های زیادی بر دل مردم گذاشت؛ ولی همه فکر می‌کردیم حتماً ۹۶ مهربان‌تر خواهد بود، اما افسوس که نبود. 

از حادثه جانسوز پلاسکو تا انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر، هنوز چهارماه هم نمی‌گذرد و در این میان کم نبودند مرگ‌های تلخ و ناگهانی که هر روزمان را اندوه گرده زدند. با این همه در تمام این تلخ‌کامی‌ها، مردم ایران همه در کنار یک‌دیگر بودند و هر کس به طریقی هم‌دردی خود را بیان ‌داشت. در این بین هنرمندان نیز از هر گروه و با هر سبک و شیوه‌ای، جلوتر از سایرین با خلق آثار هنری، حضور خود را در کنار خانواده‌های داغدار اعلام کردند و رسالت خود را به عنوان یک رسانه غیر رسمی به خوبی ایفا نمودند.  

این‌بار نیز پس از حادثۀ ناگوار انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر استان گلستان، هنرمندان عرصه تجسمی از اولین ساعت پس از اعلام رسمی این اتفاق، آثار مختلفی را با مضمون کارگران بی‌ادعا و سخت‌کوش معدن، اجرا و منتشر نمودند تا شاید در این میان چشم بعضی از مسئولین نیز کمی به روی حقایق باز گردد. 

در تمامی این آثار توجه اصلی معطوف به معدن‌چیان و خانواده‌های داغدار ایشان است؛ که هر چند سخت‌ترین شغل جهان را دارند، اما کمترین توجهی به آنان نمی‌شود. 

زهره حاضری ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

پوستر متحرک فیلم «متولد ۶۵» / سهیل نوری

تاریخ نشر : دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵

در میان انبوه تصاویر تبلیغاتی و بیلبوردهای گوناگون شاید دیگر کمتر بتوان توجه مخاطب را به یک پوستر معمول دو بعدی جذب کرد. در این بین موشن گرافیک با داشتن ویژگی روایت‌گری و استفاده از تصاویر متحرک گرافیکی در کنار امکان بهره‌گیری از صدا و انواع افکت‌های‌صوتی عرصهۀ مناسبی برای تبلیغات به ویژه در حوزه سینما به شمار می‌آید؛ چرا که تهیۀ یک موشن گرافیک علاوه بر ویژگی‌های مذکور، در نسبت با سایر سبک‌های ویدئویی به صرفه‌تر و سهل الوصول‌تر است. همچنین مضاف بر پایین بودن هزینه‌ی تولید، در عوض پرداخت مبالغ گزاف برای تبلیغات شهری و تیزرهای تلویزیونی، موشن‌گرافیک این امکان را دارد تا به سادگی  در فضای مجازی منتشر و در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

بدین جهت که امروزه مخاطبان جوان سینما، بیشترین زمان خود را در فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، این قبیل فضاها بستر مناسبی برای تبلیغات و جذب مخاطب به حساب می‌آیند.

سهیل نوری با مغتنم شمردن چنین فضایی، نخستین پوستر متحرک سینمای ایران را به نام فیلم جوان‌پسند «متولد 65 » ساخته مجید توکلی رقم زد و عرصه ی تازه‌ای در زمینه ی تبلیغات سینمای ایران گشود. نوری که سال‌ها سابقه فعالیت در حوزه ی طراحی گرافیک برای مطبوعات را در کارنامه خود دارد، در این گرافیک متحرک با استفاده از ترکیب خطوط ساده و تصاویر مرتبط با فیلم در کنار به کارگیری موسیقی و صدا، اثری متفاوت خلق کرده است.

در ابتدای این اثر پنجاه ثانیه‌ای، با الهام از پوستر اصلی فیلم انبوهی از خطوط سیاه، ساختمان‌های یک شهر شلوغ را می‌سازند؛ در ادامه شاهد تصاویر نقاشی‌گونۀ شخصیت‌های اصلی به همراه دیالوگ‌هایی از فیلم هستیم که بیانگر آرزوهای یک زوج جوان در شهری شلوغ است. همین روایت کوتاه و جذاب کافی‌ است تا گروه هدف این اثر سینمایی برای دنبال کردن سرنوشت دو جوان قصه، راهی سینما شوند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود