نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوستر متحرک فیلم «متولد ۶۵» / سهیل نوری

تاریخ نشر : دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵

در میان انبوه تصاویر تبلیغاتی و بیلبوردهای گوناگون شاید دیگر کمتر بتوان توجه مخاطب را به یک پوستر معمول دو بعدی جذب کرد. در این بین موشن گرافیک با داشتن ویژگی روایت‌گری و استفاده از تصاویر متحرک گرافیکی در کنار امکان بهره‌گیری از صدا و انواع افکت‌های‌صوتی عرصهۀ مناسبی برای تبلیغات به ویژه در حوزه سینما به شمار می‌آید؛ چرا که تهیۀ یک موشن گرافیک علاوه بر ویژگی‌های مذکور، در نسبت با سایر سبک‌های ویدئویی به صرفه‌تر و سهل الوصول‌تر است. همچنین مضاف بر پایین بودن هزینه‌ی تولید، در عوض پرداخت مبالغ گزاف برای تبلیغات شهری و تیزرهای تلویزیونی، موشن‌گرافیک این امکان را دارد تا به سادگی  در فضای مجازی منتشر و در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

بدین جهت که امروزه مخاطبان جوان سینما، بیشترین زمان خود را در فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، این قبیل فضاها بستر مناسبی برای تبلیغات و جذب مخاطب به حساب می‌آیند.

سهیل نوری با مغتنم شمردن چنین فضایی، نخستین پوستر متحرک سینمای ایران را به نام فیلم جوان‌پسند «متولد 65 » ساخته مجید توکلی رقم زد و عرصه ی تازه‌ای در زمینه ی تبلیغات سینمای ایران گشود. نوری که سال‌ها سابقه فعالیت در حوزه ی طراحی گرافیک برای مطبوعات را در کارنامه خود دارد، در این گرافیک متحرک با استفاده از ترکیب خطوط ساده و تصاویر مرتبط با فیلم در کنار به کارگیری موسیقی و صدا، اثری متفاوت خلق کرده است.

در ابتدای این اثر پنجاه ثانیه‌ای، با الهام از پوستر اصلی فیلم انبوهی از خطوط سیاه، ساختمان‌های یک شهر شلوغ را می‌سازند؛ در ادامه شاهد تصاویر نقاشی‌گونۀ شخصیت‌های اصلی به همراه دیالوگ‌هایی از فیلم هستیم که بیانگر آرزوهای یک زوج جوان در شهری شلوغ است. همین روایت کوتاه و جذاب کافی‌ است تا گروه هدف این اثر سینمایی برای دنبال کردن سرنوشت دو جوان قصه، راهی سینما شوند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود