نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دخترک آت آشغالی / محمد زارع

تاریخ نشر : يكشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۴

«بحث انسان، چرایی وجود است. این‌که چگونه باید زندگی کند، همیشه مورد توجه من بوده است؛ این مسئله که انسان عصر حاضر در انبوه شلوغی‌هایی زمانه، چه مسیری برای زندگی انتخاب می‌کند؟ آیا این مسیر واقعاً حاصل تصمیم وی و اراده‌اش است یا خیر؟»

این جملات بن­مایه فکری ساخت پویانمایی عروسکی دخترک آت آشغالی از زبان خالق اثر محمد زارع است. توجه به این پشتوانه نظری از آنجا مهم است که می تواند معیاری برای ارزیابی و فهم درست کار قرار گیرد. اینکه چرا یک جوان مسلمان ایرانی فلسفه وجود خود را در شعر هنرمند نهیلیستی چون تیم برتون می جوید بحث مهمی است که در اینجا قصد پرداختن به آن را نداریم.

 استفاده از تکنیک استاپ موشن، فضاسازی گروتسک گونه، طراحی کاراکتر ملهم از آثار تیم برتون و بازی با نقطه دید مخاطب و فاصله گذاری از این طریق، همه و همه دست به دست هم می دهد تا دنیای سراسر ناامیدی شخصیت های تنهای تیم برتونی خود را به بهترین شکل نشان دهند.

دلیل جوایز پرتعدادی که از جشنواره های داخلی و خارجی به این اثر تعلق میگیرد نیز تا حد زیادی مرهون این کپی سازی ماهرانه از دنیای داستان های تیم برتون است. تغییر زاویه دوربین و نشان دادن میزی که دکور کار روی آن قرار دارد از دید یک دوربین مخفی و حرکت شبانه دخترک آت و آشغالی کنایه ای از نگاهی خاص به خلقت و تقدیر است که در فضای فرمی اثر جذاب و خلاقانه به نظر می رسد و همین خلاقانه بودن نقطه ای است که بسیاری از داوران داخلی را در ارزش هنری این اثر به اشتباه انداخته  و آن را لایق جایزه دانسته اند. شاید کارگردان اثر بتواند در استفاده از تکنیک  استاپ موشن نمره قابل قبولی بگیرد اما آنچه که کارگردان از آن غفلت کرده، بضاعت اندکی است که داستان فیلم برای بیان اندیشه های شبه فلسفی اش داشته است. همین امر هم موجب می شود دخترک آت آشغالی در سطح یک اثر هنری معمولی باقی بماند.

درباره نویسنده
من "قاسم اکبری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

این که copy-paste کار تیم برتونه!!!!!!!!!!!!!!!!
ولی خوب کپی کرده!
سلام دوست عزیز
شاید به نظر سطحی نگر شما دادن جوایز یا لایق جایزه دانستن از نظر شما اشتباه بوده ولی شما که صاحب نظرید بفرمایید چرا باید ده ها نقد کننده داخلی و خارجی همه باهم اشتباها این اثر زیبا را لایق جایزه بدانند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود