نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

برگ های برنده سی و سومین جشنواره فیلم فجر

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

تبلیغات، یکی از فاکتورهای مهم و اثر گذار در دیدن یا ندیدن یک فیلم است که تا حد زیادی به کیفیت و نحوه ارائه آن برمی گردد. پوستر از مهمترین ابزار تبلیغات در سینما است و به نوعی اولین برخورد رسمی مخاطب با فیلم محسوب می شود که می توان از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده کرد و مخاطب را به سینما کشاند.
در چند دهه گذشته، سینماگران ایرانی با تأکید بر چهره بازیگران و کم توجهی به اهمیت و نقش گرافیک در ساخت یک پوستر ایده آل توانستند مخاطبان زیادی را جذب سینما کنند، اما گذر زمان و توسعه همه جانبه ی فرهنگ و فناوری، سطح سلیقه و اطلاعات مردم را افزایش داد و آنان را به مخطبانی سخت گیر و مشکل پسند تبدیل کرد، که دیگر به سادگی و با ترفندهای قدیمی جذب سینما نمی شدند. از همین رو حوزه گرافیک، بیش از پیش مورد توجه سینماگران قرار گرفت. گواه این ادعا، پوسترها و تیزهای تبلیغاتی فیلم های اخیر سینمای ایران است که نمونه بارز آن را می توان در پوستر فیلم های سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دید.
وقتی هنر گرافیک مبنایی می شود برای ساخت یک پوستر سینمایی، چهره هنرمندان اصالت کلیشه ای خود را از دست می دهند و به ابزاری در دست گرافیست بدل می شوند که برمبنای نیاز اثر مورد استفاده قرار می گیرند. در چنین فضایی هنر اصل می شود و می توان به چنین آثاری دل بست و خوش بین بود؛ زیرا سینماگری که قواعد هنرهای تجسمی را بشناسد و به نقش کلیدی آن اشراف داشته باشد، مسلماَ قاب بندی ها و تصویرسازی های فیلمش نیز از این نگاه هنرمندانه و حرفه ای بی نصیب نمی مانند و تصاویری چشم نواز همراه با داستانی جذاب را به مخاطب خود ارائه می دهند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود