نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

انگاره / مهدی بهرامی

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۶

امروزه بازی‌های رایانه‌ای بخش مهمی از دنیای سرگرمی را تشکیل می‌دهند، که البته همواره صرفاً با اهداف سرگرم کردن تولید و عرضه نمی‌شوند و مقاصد دیگری را نیز دنبال می‌کنند. در این میان جوانان خوش‌فکر ایرانی نیز بی‌کار ننشسته‌اند و با ساخت بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای فرهنگ و تاریخ ایران، جای خود را در میان حرفه‌ای‌های این رشته و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای به خوبی یافته‌اند. 

مهدی بهرامی از جمله بازی‌سازان جوان ایرانی است، که پس از بازی‌های موفق «بو» و «فرش»، امسال نیز با بازی «انگاره» توانست در رویداد2017  TGC عنوان بهترین بازی در بخش خلاقیت مسابقه‌ی طراحی بازی را کسب و کمک ‌هزینۀ ساخت و تکمیل بازی به مبلغ 25 میلیون تومان را نیز دریافت نماید. این بازی پیش‌تر نیز در GDC 2014 حضور داشت و توانست به بخش «گیم‌ پلی تجربی» این همایش راه پیدا کند. از دیگر جوایز بازی انگاره نیز می‌توان به «بهترین طراحی بازی» و «جایزه فرهنگی» ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران و جایزه «بهترین بازی دانشجویی» جشنواره بازی‌های مستقل سان‌فرانسیسکو اشاره داشت. 

انگاره یک بازی ویدئویی در سبک پازل و مبتنی ‌بر ظرافت‌های هندسی و هنری نهفته در طرح‌ها و نقوش معماری ایرانی و بر مبنای حرکت و هندسه می‌باشد. یک بازی صد در صد ایرانی که طعم و رنگی به‌شدت بومی دارد. هرچند بازی انگاره با هدف ارتباط با هنر اسلامی طراحی نشده اما الگویی که فرایند اکتشاف از طریق معماهای هندسی بازی را ایجاد می‌کند، بازتابی از هنر اسلامی است. بنا بر نظر بهرامی، هنر اسلامی تماماً درباره ریاضیات می‌باشد. انواع بسیار متنوعی از هنرهای اسلامی وجود دارد اما معماری و کاشی‌کاری و بیشتر آن‌ها، سرچشمه و حقیقتشان بر پایه ریاضیات است. هنگامی که شما معماری را نگاه می‌کنید کاملاً متوجه می‌شوید مردمی که آن را ایجاد کرده‌اند به علم ریاضی آگاه بوده‌اند.

گفتنی است موسیقی این بازی نیز اثر مسلم رسولی و دومین هم‌کاری وی پس از بازی فرش با مهدی بهرامی می‌باشد، که حتی بهتر از بازی قبلی از آب در آمده و حال و هوای ایرانی بازی را به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل می‌نماید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود