نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

خنجر از پشت / سازمان بسیج

تاریخ نشر : دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵

تقارن ۱۶ آذر (روز دانشجو) با تمدید غیرقانونی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دست مایۀ خلق آثار گرافیکی با عنوان «آمریکا از پشت خنجر می‌زند» گشته، که توسط اداره هنرهای تجسمی مرکز تخصصی بسیج طراحی و اجرا شده‌اند که قرار است در سطح شهر نیز اکران گردند. این آثار که تعدادی پوستر و یک اثر اینفوگرافی را شامل می‌شوند، نشأت گرفته از بیان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «آمریکا، همان امریکای قدیم است؛ اما عده‌ای مغرض و یا ساده لوح تلاش می‌کنند این دشمن توطئه‌گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند، تا آمریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند» ایده‌پردازی شده‌اند.

در این آثار با پوستر‌هایی هشداردهنده و صریح مواجهیم که با استفاده از عناصر بصری هم‌چون خنجر، گرگ و پرچم آمریکا در کنار سه سه رنگ اصلی سفید، قرمز و آبی که یادآور پرچم و همانا خود آمریکا است، خبر از اتفاقی شوم می‌دهند. در این میان هر چند آثار به لحاظ گرافیکی در نسبت به تجربه‌های پیشین، از ایده و اجرای بهتری برخوردار اند، اما لحن تصاویر آنقدر ساده است، که به نظر می‌آید مخاطب اصلی آنها همان عده‌ای مغرض و ساده لوح‌اند و نه یک جامعه بیدار و همیشه در صحنه! چرا که اساساً سیاست خارجه و موضع ایران در قبال آمریکا مسئله مهم و البته پیچیده‌ای است که برای بیان و اثرگذاری آن باید به سراغ استعاره، تمثیل و نمادپردازی رفت و گرنه علی رقم بیان یک مفهوم درست مخاطب، هنرمند را به کلیشه‌‌گویی و شعارزدگی محکوم خواهد کرد. با این حال نفس عمل و وجود طراحان دغدغه‌مند و مُشرف به اتفاقات روز، امری شایسته و قابل تقدیر است؛ اما این مسیر نه تنها نگاهی بصیر می‌طلبد بلکه قلمی راست قامت و رِند می‌خواهد تا با زبان اشاره سخن گوید، چرا که حقیقتاً هنرِ هنرمند در این ساحت تعریف می‌گردد و مؤثر واقع می‌شود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

سلام اثار بسیار خوبی تولید شده است . من به عنوان یک رزمنده دوران دفاع مقدس به رزمندگان عرصه هنر انقلاب دستمریزاد می گویم و امیدوارم دیگر جوانان ایران هم به بصیرت و اگاهی شما برسند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود