نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

حل مشکل دربهای کرکره ای / امیر نقیب زاده

تاریخ نشر : جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۹۵

تفاوت طراحان و مبتکران با سایر مردم در یک نکته‌ی کلیدی است و آن تفاوت دیدشان به دنیای پیرامون و پیدا کردن مشکلات بزرگ و کوچک ناپیدا درآن است. یکی از این مشکلات به‌ظاهر ساده، نحوه‌ی نصب و استفاده از درهای کرکره‌ای است. فروشگاه‌ها و سایر محل‌هایی که از این نوع درب‌ها استفاده می‌کنند، اغلب به دلیل کمبود جا و پیش‌بینی نشدن فضایی که باید کرکره در آن جمع شود، آن را به‌صورت برعکس نصب می‌کنند و قسمتی که کرکره‌ها در بالای در جمع می‌شود، رو به بیرون قرار می‌گیرد؛ درنتیجه پشت کرکره‌ها که نمای زیبایی ندارند، روبه بیرون است و قسمت بیرونی و زیبای آن در حالتی که مغازه بسته است روبه‌داخل قرار می‌گیرد. این مشکل برای بسیاری از مشتریان این محصول وجود داشته است و اکثر غریب به اتفاق مشتریانی که مجبور بودند کرکره‌ی خودشان را پشت‌ورو نصب کنند با نارضایتی مجبور به این کار می‌شدند. نکته جالب این که این امر تنها برای مشتریان ایرانی صدق نمی‌کرد، بلکه در دیگر نقاط جهان نیز مشتریان با این مشکل روبرو می‌شدند. بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد از مشتریان، فضای مناسب برای نصب کرکره به‌صورت استاندارد را نداشتند. امیر نقیب زاده، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی طراحی صنعتی و طراح محصول به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی، با یک ایده‌ی خلاقانه این مشکل را حل کرده و کرکره‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که هر دو سمت آن یک شکل باشد، بدون آن‌که برای جمع شدن آن مشکلی ایجاد شود. با استفاده از تیغه‌های مادولار و دوروی نما، ظاهرِ هر دو طرف کرکره یکی شده و به دلیل شکل خاص تیغه، فضایی که کرکره برای جمع شدن نیاز دارد نیز تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ که این مهم جمع کردن کرکره برای هردوطرف را امکان پذیر نموده است.
در تصاویری که در ادامه خواهید دید، کرکره ساده و کرکره های مادولار با هم مقایسه شده است. طرح تیغه مادولار با قابلیت رول شدن از دو طرف، با شماره ۴۰۴۱۳ ثبت اختراع شده و هم‌اکنون توسط شرکت زیبا سازه ارس در حال تولید است.
نویسنده همکار: زهرا کشاورز

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود