نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

هفته مد تهران

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴

مُد واژه‌ای است که زیاد به گوشمان خورده، البته میان مد رایج در سطح جامعه با آنچه در سالن‌های مد نمایش داده می‌شود تفاوت چشمگیری وجود دارد. هرچند پدیده غربی مُد با دست گذاشتن روی ناخودآگاه انسان‌ها می‌کوشد تا میل آنان را به تنوع طلبی افزایش دهد و انسان‌ها را به مصرف کنندگانی بدل نماید که مدام سرگرم خرید محصولات جدید و ویژه‌تر هستند؛ اما می‌توان با رفع نکات منفی این مقوله، مد را به گونه‌ای دیگر تعریف کرد، تا انسان را به سمت انتخاب بهتر سوق دهد. 

بر خلاف غرب که ایران را سرزمین حجاب و پوشش یکنواخت جلوه می‌دهد، طراحان ایرانی مُد و لباس به صورت جدی به این صنعت مشغول‌اند. طراحی و مُد در ایران دو سو دارد، یک سو پوشش افراد در جامعه است که باید مطابق عرف و قوانین باشد و دیگری پوشش اشخاص در خانه، مجالس و مهمانی‌ها است. 

در هفته مد تهران که با هدف ایجاد فضا و زیرساخت‌های لازم، برای پیشرفت و توسعه بهینه صنعت مد در ایران انجام گرفت، هفت طراح لباس به همراه طراحان جواهر، زیورآلات، کیف و همچنین سایر عوامل صنعت مد، برای نمایش زنده مجموعه آثار خود، گرد هم آمدند. هرچند نمایش زنده لباس‌های برندهای مطرح ایرانی با رویکردی بومی مدار و با هدف تعامل سبک‌های زندگی و تبادل فرهنگی ‌بود، اما میان حرف تا عمل تفاوت فاحشی وجود داشت! نمایش مناسب تولیدات برندهای داخلی و ارائه در خور و فاخر آن‌ها از جمله عوامل مهم و موثر در دیده شدن صنعت پوشاک ایرانِ اسلامی است، اما وقتی آثار طراحان داخلی شبیه همان نمونه‌های غربی است، می‌خواهیم چه چیزی را مورد تعامل قرار بدهیم؟ البته تا زمانی که قالبِ اجرا و محتوا قرابتی با سبک ایرانی-اسلامی نداشته باشند، تلاش ما بیشتر شبیه الگو برداری دست چندمی از مُدهای پاریس و لندن خواهد بود و نه چیزی بیشتر.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

این خیلی خوبه ما هم مد سازی کنیم ولی به چه شیوه و به چه قیمت؟! به قیمت اینکه سبک زندگی مون رو تغییر بدیم یا اینکه طبقات اجتماعی با بعدها با شرکت در این محافل تعیین شود! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود