نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

شیرین دگمه / شیرین افضل زاده

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۴

داستان ها همیشه خواندنی نیستند، گاهی دیدنی اند و‌ گاهی بستنی!
دگمه‌ها، از آن دسته اشیاء هستند که بسیاری از مواقع از خود لباس جذاب‌ترند. به خصوص اگر این دگمه‌ها دارای شخصیت فانتزی یا داستان گونه باشند. دگمه‌های شیرین، چیزی فراتر از یک شی خاص برای باز و بسته کردن لباس را به مخاطب عرضه می‌کنند، دگمه‌هایی که با پشت سر هم قرار گرفتن داستانی را روایت می کنند و با بستن آنها، داستان کامل می‌شود و فضایی نمایش گونه را تجسم می کند. شاید در نگاه اول مخاطب این مجموعه، کودکان و نوجوانان به نظر بیایند، ولی کاربر بزرگ‌سال نیز می‌تواند با استفاده از این دگمه‌ها ساعت‌ها ذهن خلاق خود را مشغول کند. یکی از دستاوردهای موفق این دگمه‌ها توجه به نکات کوچک زندگی و آفرینش تجربه‌ای نو با محصولی ساده است. محصولی که تصاویر متحرک را به‌جای کاغذ و پشت شیشه‌ی تلویزیون بر لباس مخاطب نقش می‌زند.
شیرین افضل زاده، فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک از دانشگاه تهران، برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ به‌طورجدی به فکر طراحی دگمه‌های روایتی افتاد. این ایده‌ی زیبا که با الهام از کاربرد اصلی دگمه(پشت سر هم قرار گرفتن و بسته و باز شدن) طراحی‌شده است، توانسته توجه بسیاری از کسانی را که دنبال خلاقیت‌های کوچک در زندگی روزمره هستند به خود جلب کند. تعدادی از دگمه‌های او با شیوه‌ی متفاوت اتصال و تکمیل طرح با دوخته شدن به لباس، کاراکتری متفاوت از یک دگمه‌ی ساده را برای مخاطب ایجاد کرده است.
این طراح جوان با نام شیرین دگمه، مراحل تجاری‌سازی این ایده ی خلاق را طی کرده و در فروشگاه‌های مختلف محصولات خود را عرضه کرده است. مجموعه اولیه این دکمه‌ها، موضوع پایان‌نامه ی افضل زاده بوده و بعد، طرح‌های جدیدی به این مجموعه اضافه‌شده است.

مجموعه دگمه های روایتی

 مجموعه دکمه های روایتی و ترکیبی

مجموعه دکمه های ترکیبی

مجموعه دکمه با دوخت تکمیلی

مجموعه دگمه های روایتی و تک دگمه

مجموعه دگمه با دوخت تکمیلی

مجموعه دگمه های روایتی

مجموعه دگمه های روایتی

مجموعه دگمه های تک دگمه

مجموعه دگمه های ترکیبی و روایتی

دگمه با دوخت تکمیلی

مجموعه دکمه های شماره دوزی

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

عالی بود!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود