طی یک وب گردی با پوستری برخوردم که به نظرم بسیار آشنا آمد. این پوستر به عنوان برگزیده دوم جشنواره تجسمی فجر دوره سوم معرفی شده بود. اما نام هنرمند را تا به حال نشنیده بودم. با کمی تامل بالاخره علت این آشنایی برایم روشن شد. پوستر دومین برگزیده یعنی آقای رمضان علی زابلی در اصل دستکاری شده پوستر معروفی از طراحی نام آشنا، آرماندو میلانی است.
حقیقتا نمی دانم نام این کار را چه باید گذاشت. معتقدم تقلید یا دزدی محسوب نمی شود چون کاملا واضح است که طراح تلاش چندانی برای دور شدن از اصل اثر یا مخفی کردن تاثیر پذیری خود نکرده است. اما این سوال پیش می آید که آیا داوران متوجه این شباهت واضح شده اند؟ وعلت اعطای مقام سوم به او دستکاری او در پوستر آرماندو میلانی است و یا طراحی یک پوستر مستقل؟
در هر حال چنین دستکاری بدون لطف هم نیست. به ویژه این لطف وقتی بیشتر معنا می یابد که اثر مورد دستکاری، معروف و به اندازه کافی شناخته شده باشد. مانند تغییرات و دستکاری هایی که مارسل دوشان بر روی نقاشی مونالیزا انجام داده است.