نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

بسته بندی ایرانی / سینره

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

زمانی که به دنبال خرید یک کرم خوب و یا محصول آرایشی و درمانی متفاوتی هستیم، مارک‌های متنوع و با تبلیغات جذاب گیج‌کننده هستند. در این میان بسته‌بندی خوب بعضی از برندهای داخلی با نوشتار و لوگوی لاتین از برندهای خارجی قابل تمایز نیست. به‌ندرت شرکت‌هایی یافت می‌شوند که باوجود استفاده از نوشتار لاتین بتوانند روح ایرانی محصولاتشان را به مخاطب منتقل کنند. ولی می‌توان شرکت‌های موفقی را نیز در این زمینه یافت. با نگاهی دقیق به فرم بسته‌بندی محصولات سینره، می‌توان مشخصه‌های واحدی در عین تنوع مناسب و هماهنگ با نوع محصول یافت. برای مثال فرمی که برای دئودرانت انتخاب شده است در کنار توجه به مخاطب محصول (بانوان یا آقایان)  و چگونگی قرارگیری راحت در دست و در حین استفاده، فرمی هماهنگ با دیگر محصولات دارد؛ و با آوردن نشان‌های گرافیکی واحد و لوگو، پیوندی مشخص با دیگر محصولات ایجاد کرده است  و یا محصولات مخصوص آقایان با یک تغییر رنگ در لوگو یا بسته‌بندی، از محصولات دیگر متمایز شده است؛ و نمونه‌هایی از این قبیل.
اما نکته‌ای که محصولات سینره را بخصوص در بحث صادرات شاخص می‌کند، انتخاب لوگو و نشانی با الهام از فرم‌های ایرانی است که به‌صورت واحد و با تغییرات اندک بر اساس نوع محصول روی آن درج‌شده است. این فرم روی بعضی محصولات ساده‌تر شده و با تغییراتی در عین انتقال نرمی و لطافت، تأکید بر هویت ملی را نیز نشان می‌دهد. بسته‌بندی محصولات این شرکت نشان از داشتن هویت‌سازمانی واحد دارد که در طراحی برند، بسته‌بندی گرافیکی و فرمی محصول، تبلیغات و نوع ارائه در مراکز فروش، خود را به وضوح نشان می‌دهد.

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود