نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

بسته بندی ایرانی / سینره

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

زمانی که به دنبال خرید یک کرم خوب و یا محصول آرایشی و درمانی متفاوتی هستیم، مارک‌های متنوع و با تبلیغات جذاب گیج‌کننده هستند. در این میان بسته‌بندی خوب بعضی از برندهای داخلی با نوشتار و لوگوی لاتین از برندهای خارجی قابل تمایز نیست. به‌ندرت شرکت‌هایی یافت می‌شوند که باوجود استفاده از نوشتار لاتین بتوانند روح ایرانی محصولاتشان را به مخاطب منتقل کنند. ولی می‌توان شرکت‌های موفقی را نیز در این زمینه یافت. با نگاهی دقیق به فرم بسته‌بندی محصولات سینره، می‌توان مشخصه‌های واحدی در عین تنوع مناسب و هماهنگ با نوع محصول یافت. برای مثال فرمی که برای دئودرانت انتخاب شده است در کنار توجه به مخاطب محصول (بانوان یا آقایان)  و چگونگی قرارگیری راحت در دست و در حین استفاده، فرمی هماهنگ با دیگر محصولات دارد؛ و با آوردن نشان‌های گرافیکی واحد و لوگو، پیوندی مشخص با دیگر محصولات ایجاد کرده است  و یا محصولات مخصوص آقایان با یک تغییر رنگ در لوگو یا بسته‌بندی، از محصولات دیگر متمایز شده است؛ و نمونه‌هایی از این قبیل.
اما نکته‌ای که محصولات سینره را بخصوص در بحث صادرات شاخص می‌کند، انتخاب لوگو و نشانی با الهام از فرم‌های ایرانی است که به‌صورت واحد و با تغییرات اندک بر اساس نوع محصول روی آن درج‌شده است. این فرم روی بعضی محصولات ساده‌تر شده و با تغییراتی در عین انتقال نرمی و لطافت، تأکید بر هویت ملی را نیز نشان می‌دهد. بسته‌بندی محصولات این شرکت نشان از داشتن هویت‌سازمانی واحد دارد که در طراحی برند، بسته‌بندی گرافیکی و فرمی محصول، تبلیغات و نوع ارائه در مراکز فروش، خود را به وضوح نشان می‌دهد.

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود