نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تاها (طاها) بهبهانی متولد ۱۳۲۵، هنرمند پیشکسوت و صاحب سبک ایرانی است که عمری در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر تحصیل و فعالیت کرده است. او تا کنون جوایز هنری متعددی را نیز دریافت نموده و آثار نقاشی و مجسمه‌هایش بیش از 60 بار در داخل و خارج از ایران به صورت فردی یا جمعی در معرض نمایش قرار گرفته. آبان و آذر امسال ۶۰ مجسمه و ۳۴ تابلوی نقاشی از آثار شاخص بهبانی در نگارخانۀ اصلی فرهنگسرای نیاوران با هدف مروری بر آثار نقاشی و مجسمه‌های او، در قالب نمایشگاهی با عنوان «نیست معشوقی زِ او نزدیک‌تر» به نمایش درآمد. 

آن چه در آثار بهبهانی به وضوح به چشم می‌آید، ردپای ادب و عرفان ایرانی است؛ در این میان پرندگان نیز به جهت وجوه ثمثیلی که در ساحت ادبیات عرفانی ایران دارند مورد توجه او هستند، چرا که پرنده نماد انسان است و بهترین دستمایه برای خلق آثار بهبهانی به حساب می‌آید. بهبهانی هنرمندی معناگرا است که از کودکی در مسیر فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفته و به همین سبب متأثر از شخصیت‌هایی هم‌چون مولانا یا عطار می‌باشد. این عرفان شاعرانه نه تنها در نقاشی‌های بهبهانی، بلکه در مجسمه‌هایش نیز به خوبی حس می‌شوند و مخاطبان آثارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چرا که باید در پس اشکال و فرم های آثار بهبهانی مفهوم ناب‌تری را جستجو نمایند. 

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

حجم های بداهه / محمدعلی بنی اسدی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

هنرمندی با چهار ضلع پر قدرت! جمله ای است که  به خوبی محمد علی بنی اسدی را توصیف می کند؛ نقاش، مجسمه ساز، طراح گرافیگ و تصویرساز، چهار بعد از ابعاد هنری این هنرمند است. 

او جزو معدود هنرمندانی است که آنچه در زندگی اش آموخته را با قدرت تمام به کار می برد. حضور در هنرستان مجسمه سازی، رشته نقاشی و بعد ها سفرش به عالم تصویرسازی در تشکیل این چهار ضلع نقش داشته اند. در مجموعِ آثار متنوع و بی شمار او شاید مجسمه هایش کمتر شناخته شده باشند با وجود آنکه آثاری در خور توجه اند.

مجسمه های او در واقع بروزی آنی تر و بداهه تر از سایر آثارش به نظر می آیند؛ مجسمه هایی با تکنیک پاپیه ماشه که از ترکیب سیم، کاغذ و چسب به راحت ترین صورت ممکن ایجاد شده اند. این راحتی را در شخصیت، اجرا و رنگ گذاری این مجسمه ها می توان مشاهده کرد. در واقع مجسمه های او نسخه حجمی شده عناصر و شخصیت هایی است که وی عموما در آثارش استفاده می کند. شاید در نگاه نخست این مجسمه ها را احجامی بی مفهوم و انتزاعی بیابیم اما با کمی دقت از زوایای مختلف از اسرار آنها سر در خواهیم آورد.

درباره نویسنده
من "نرگس تقی‌زاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۳۴ فرزین خاکی
فکر کنم باید این حجم‌ها از نزدیک لمس بشن
به نظرم با تصویر نمیشه خوب فهمیدشون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود