نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

حجم های بداهه / محمدعلی بنی اسدی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

هنرمندی با چهار ضلع پر قدرت! جمله ای است که  به خوبی محمد علی بنی اسدی را توصیف می کند؛ نقاش، مجسمه ساز، طراح گرافیگ و تصویرساز، چهار بعد از ابعاد هنری این هنرمند است. 

او جزو معدود هنرمندانی است که آنچه در زندگی اش آموخته را با قدرت تمام به کار می برد. حضور در هنرستان مجسمه سازی، رشته نقاشی و بعد ها سفرش به عالم تصویرسازی در تشکیل این چهار ضلع نقش داشته اند. در مجموعِ آثار متنوع و بی شمار او شاید مجسمه هایش کمتر شناخته شده باشند با وجود آنکه آثاری در خور توجه اند.

مجسمه های او در واقع بروزی آنی تر و بداهه تر از سایر آثارش به نظر می آیند؛ مجسمه هایی با تکنیک پاپیه ماشه که از ترکیب سیم، کاغذ و چسب به راحت ترین صورت ممکن ایجاد شده اند. این راحتی را در شخصیت، اجرا و رنگ گذاری این مجسمه ها می توان مشاهده کرد. در واقع مجسمه های او نسخه حجمی شده عناصر و شخصیت هایی است که وی عموما در آثارش استفاده می کند. شاید در نگاه نخست این مجسمه ها را احجامی بی مفهوم و انتزاعی بیابیم اما با کمی دقت از زوایای مختلف از اسرار آنها سر در خواهیم آورد.

درباره نویسنده
من "نرگس تقی‌زاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۳۴ فرزین خاکی
فکر کنم باید این حجم‌ها از نزدیک لمس بشن
به نظرم با تصویر نمیشه خوب فهمیدشون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود