نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

سمبل میدان انقلاب / ایرج اسکندری

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

نماد حجمی میدان انقلاب چه برای آنهایی که انقلاب را درک کرده و در آن دوره حضور داشتند، و چه نسل جدید گویای خاطرات آن زمان و روایتی تصویری از گذشته ای نچندان دور است.

این نماد با طراحی ایرج اسکندری و اجرای فریدون صدیقی در سال 61 در میدان انقلاب جای گرفت. ابتدا این طرح به منظور ساخت نقش برجسته ای به طول صد متر برروی دیوار ارائه شد. این نقش برجسته حالتی روایتگونه داشته و بیننده با نگاه به بخش بخش آن میتوانست شاهد اتفاقات آن زمان باشد. نقوش این  اثرنمایش دهنده نقش اقشار مختلف مردم  در جریان انقلاب و تظاهرات ها بود. نشان دادن حضور و نقش زنان و اقوام مختلف با فیگورهایی رئال و اندکی اغراق در فرم دستها؛ خصوصا در طرح امام که اشاره به نقش امام و حمایت ایشان از مردم در جریان انقلاب داشت.

بعد از آن به روایت هشت سال جنگ تحمیلی و رهبری امام خمینی (ره) در این سالها پرداخته شده است.

 با تصمیم مسئولین وقت این طرح تبدیل به مجسمه ای مارپیچ شد ودر میدان انقلاب قرار گرفت. نتیجه این تغییر در اجرای طرح گم شدن بخشی از وقایع نقش  در میان پیچ و تاب اثر شد.

در سال 86 به دلیل ساخت مترو در این مکان تصمیم گرفته می شود که این مجسمه ازمیدان برداشته شده و پس از اتمام پروژه به جای خود برگردد. اما به دلیل موقعیت جدید این میدان و وزن زیاد اثر این اتفاق نمی افتد. و اکنون تنها ماکتی ازآن در ضلع غربی میدان جای گرفته است  .

درست است که قرار گرفتن این طرح در میدان از ابتدا تصمیمی شتابزده بود ، ولی حذف ناگهانی این نماد بعد از سی سال مستلزم تمهیداتی است، از جمله انتخاب جایگزینی مناسب جهت قرار گیری در یکی از میدان های مهم شهر. درحالی که  بعد از گذشت پنج سال شاهد تصمیم جدی از طرف مسئولین در این زمینه نیستیم .

درباره نویسنده
من "فاطمه حاجی شمس" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود