نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

کیا سراتو؛ مونتاژ جدید سایپا

تاریخ نشر : شنبه / ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

کیا سراتو که به‌تازگی در گروه خودروسازی سایپا، در دو مدل 1600 دنده دستی (70 میلیون تومان) و 2000 دنده اتوماتیک (90 میلیون تومان) مونتاژ شده است، نسبت به خودروهایی که تا امروز در ایران مونتاژ شده و مدل‌های چینی که همزمان با این خودرو خریداری‌شده‌اند، برتری‌های زیادی دارد. اگرچه این خودرو که نسل دوم کیا سراتو است، در اواخر سال 2008 میلادی به بازارهای جهانی معرفی‌شده است و خودروی به‌روزی نیست، ولی نکات قوت و قابلیت‌های آن باعث شده تا در عرصه‌ی رقابت بازار ایران، همچنان جایگاه خود را داشته باشد. طراحی بدنه‌ی این خودرو در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. فرم شاخص سپر جلو و کشیدگی چراغ‌ها  همچنین امتداد خطوط تا انتهای خودرو ، فرمی جذاب و تهاجمی به آن بخشیده است. طراحی قسمت عقب خودرو کلاسیک‌تر از قسمت جلوست و جسارت فرمی موجود در آن را ندارد و مشابه دیگر خودروهای سدان است. درعین‌حال تکمیل خطوط کناری و شیب مناسبی که از قسمت عقب به سمت جلوی خودرو وجود دارد،  طراحی متفاوت این دو قسمت را یکپارچه نشان می‌دهد.  همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره می‌برد و تنها سیستم فنربندی عقب آن با خودروی مذکور متفاوت است. در اکثر بازارها نیز این خودرو با نام FORTE شناخته می‌شود و تنها در چند خطه خاص ازجمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور، با نام سراتو فروخته‌شده است.

درزمینهٔ ایمنی  این خودرو 4 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا و  موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرد. علاوه بر این‌ها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف و نیز تصادف از بخش‌های مختلف خودرو، بالاترین امتیاز را دریافت نمود. در نمونه‌های صادرشده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به 6 عدد ایربگ در حالت استاندارد بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از 2 عدد ایربگ بهره می‌برند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند که وضعیت خوب ایمنی آن را تنزل داده است. نمونه‌های 2 لیتری این خودرو نیز در بازار جهانی به تجهیزاتی همانند سانتروف، آینه‌های با قابلیت مات شدن، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیمی 17 اینچی و … مجهزند که مشابه آن‌ها در نمونه‌های مونتاژ داخل این خودرو ارائه نشده است. این نکته با توجه به قیمت اعلام‌شده از سوی شرکت، نقطه‌ضعف بزرگی محسوب می‌شود چرا که نمونه‌های وارداتی همین مدل و مدل‌های بالاتر با تمامی امکانات و اختلاف کمی در قیمت، در بازار خرید و فروش می‌شوند. پیش از ایران، شرکت کیا این خودرو را برای مونتاژ، به کشورهای چین، روسیه، مالزی و قزاقستان فروخته است.

باوجود تمامی نکات مثبت این خودرو، نمی‌توان از این واقعیت گذشت که این خودرو در شرکت کیا، خودرویی تاریخ مصرف گذشته است و مدت‌ها است که نمونه‌های جدید آن تولید و روانه‌ی بازار شده است. انتخاب این خودرو، برای گروه خودروسازی ایرانی و برای مخاطبان آن‌که هم‌وطنانمان هستند، چندان جالب به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این کم شدن امکانات مختلف از روی خودروی مونتاژ داخل و پایین آمدن کیفیت خودرو، نشان از بی‌توجهی مسئولان این شرکت به مخاطبان و بازار خودرو است. شاید مونتاژ این خودرو در داخل برای خریداران، منفعت‌هایی داشته باشد ولی آیا ارزش نکات منفی آن را دارد؟
به هر جهت نمی‌توان از انتخاب یک خودروی خوب برای مونتاژ، نسبت به دیگر رقیبان مونتاژی آن گذشت ولی با نگاهی دقیق‌تر به بازار خودروی ایران می‌توان دریافت که مصرف‌کننده‌ی داخلی، دیگر از استفاده ی خودروهای بی‌کیفیت مونتاژ داخل خسته شده است و باوجود قیمت‌های بالاتر خودروهای وارداتی، ترجیح می‌دهند که خودروی‌های به‌روزتر باکیفیت بالا برانند. البته نکاتی مانند، برند معتبر، طراحی زیبای بدنه، اتاقک جادار (که مناسب خانواده‌های ایرانی است) و وجود قطعات یدکی این خودرو ، ازجمله مزیت‌هایی است که باعث اقبال مصرف‌کنندگان به این خودرو می‌شود.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود