نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

کیا سراتو؛ مونتاژ جدید سایپا

تاریخ نشر : شنبه / ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

کیا سراتو که به‌تازگی در گروه خودروسازی سایپا، در دو مدل 1600 دنده دستی (70 میلیون تومان) و 2000 دنده اتوماتیک (90 میلیون تومان) مونتاژ شده است، نسبت به خودروهایی که تا امروز در ایران مونتاژ شده و مدل‌های چینی که همزمان با این خودرو خریداری‌شده‌اند، برتری‌های زیادی دارد. اگرچه این خودرو که نسل دوم کیا سراتو است، در اواخر سال 2008 میلادی به بازارهای جهانی معرفی‌شده است و خودروی به‌روزی نیست، ولی نکات قوت و قابلیت‌های آن باعث شده تا در عرصه‌ی رقابت بازار ایران، همچنان جایگاه خود را داشته باشد. طراحی بدنه‌ی این خودرو در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. فرم شاخص سپر جلو و کشیدگی چراغ‌ها  همچنین امتداد خطوط تا انتهای خودرو ، فرمی جذاب و تهاجمی به آن بخشیده است. طراحی قسمت عقب خودرو کلاسیک‌تر از قسمت جلوست و جسارت فرمی موجود در آن را ندارد و مشابه دیگر خودروهای سدان است. درعین‌حال تکمیل خطوط کناری و شیب مناسبی که از قسمت عقب به سمت جلوی خودرو وجود دارد،  طراحی متفاوت این دو قسمت را یکپارچه نشان می‌دهد.  همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره می‌برد و تنها سیستم فنربندی عقب آن با خودروی مذکور متفاوت است. در اکثر بازارها نیز این خودرو با نام FORTE شناخته می‌شود و تنها در چند خطه خاص ازجمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور، با نام سراتو فروخته‌شده است.

درزمینهٔ ایمنی  این خودرو 4 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا و  موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرد. علاوه بر این‌ها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف و نیز تصادف از بخش‌های مختلف خودرو، بالاترین امتیاز را دریافت نمود. در نمونه‌های صادرشده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به 6 عدد ایربگ در حالت استاندارد بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از 2 عدد ایربگ بهره می‌برند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند که وضعیت خوب ایمنی آن را تنزل داده است. نمونه‌های 2 لیتری این خودرو نیز در بازار جهانی به تجهیزاتی همانند سانتروف، آینه‌های با قابلیت مات شدن، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیمی 17 اینچی و … مجهزند که مشابه آن‌ها در نمونه‌های مونتاژ داخل این خودرو ارائه نشده است. این نکته با توجه به قیمت اعلام‌شده از سوی شرکت، نقطه‌ضعف بزرگی محسوب می‌شود چرا که نمونه‌های وارداتی همین مدل و مدل‌های بالاتر با تمامی امکانات و اختلاف کمی در قیمت، در بازار خرید و فروش می‌شوند. پیش از ایران، شرکت کیا این خودرو را برای مونتاژ، به کشورهای چین، روسیه، مالزی و قزاقستان فروخته است.

باوجود تمامی نکات مثبت این خودرو، نمی‌توان از این واقعیت گذشت که این خودرو در شرکت کیا، خودرویی تاریخ مصرف گذشته است و مدت‌ها است که نمونه‌های جدید آن تولید و روانه‌ی بازار شده است. انتخاب این خودرو، برای گروه خودروسازی ایرانی و برای مخاطبان آن‌که هم‌وطنانمان هستند، چندان جالب به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این کم شدن امکانات مختلف از روی خودروی مونتاژ داخل و پایین آمدن کیفیت خودرو، نشان از بی‌توجهی مسئولان این شرکت به مخاطبان و بازار خودرو است. شاید مونتاژ این خودرو در داخل برای خریداران، منفعت‌هایی داشته باشد ولی آیا ارزش نکات منفی آن را دارد؟
به هر جهت نمی‌توان از انتخاب یک خودروی خوب برای مونتاژ، نسبت به دیگر رقیبان مونتاژی آن گذشت ولی با نگاهی دقیق‌تر به بازار خودروی ایران می‌توان دریافت که مصرف‌کننده‌ی داخلی، دیگر از استفاده ی خودروهای بی‌کیفیت مونتاژ داخل خسته شده است و باوجود قیمت‌های بالاتر خودروهای وارداتی، ترجیح می‌دهند که خودروی‌های به‌روزتر باکیفیت بالا برانند. البته نکاتی مانند، برند معتبر، طراحی زیبای بدنه، اتاقک جادار (که مناسب خانواده‌های ایرانی است) و وجود قطعات یدکی این خودرو ، ازجمله مزیت‌هایی است که باعث اقبال مصرف‌کنندگان به این خودرو می‌شود.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود