نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

میراث پسر / لی بروم

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۴

لی بروم، طراح محصول و طراح داخلی است.ویژگی آثار او، توجه به حفظ اشیاء قدیمی و باز‌سازی و احیای آنها است. این هنرمند انگلیسی در سال ۲۰۰۹ مجموعه «میراث پسر» Heritage Boy، را طراحی کرد. ترکیبی گیرا از هنر قالی‌بافی ایرانی که با خلاقیت نوآورانه یک طراح انگلیسی، در هم آمیخته است.

از آنجا که قالی نائین از گذشته مورد توجه خانواده‌های انگلیسی بوده، به همین سبب لی بروم نیز در طراحی آثار این مجموعه به سراغ این گنجینه شرقی رفته و در این‌باره چنین می‌گوید: « برایم همیشه جالب بود که چطور یک محصول شرقی می‌تواند تا این حد انگلیسی شود!؟» 

«بوفه قالیچه‌ای» Carpetry Sideboard، «چراغ معلق قالیچه‌ای» Carpetry Pendant و «میز قالیچه‌ای» Carpetry Console، سه شیئی هستند که او با الهام از قالی نائین آفریده است. در بوفه‌ قالیچه‌ای، نمای بیرونی بوفه با قطعاتی از قالی پوشیده شده به‌طوریکه وقتی کشوها بسته‌اند، طرح قالی به صورت یک تکه نمایان می‌شود. در چراغ معلق نیز، قسمت داخلی چراغ با قالی پوشش داده شده است. میز قالیچه‌ای نیز درواقع نشان‌گر استادی و مهارت بروم در استفاده درست از نمادها و نشانه‌هاست؛ سطح بیرونی میز، ساده و یک دست کار شده اما سطح داخلی آن با قالی نائین تزئین یافته و البته یکی از سطوح جانبی میز با انحنایی چشم‌نواز تا روی زمین ادامه یافته که بیان‌گر کاربرد اصلی قالی است. بروم خود معتقد است این میز او را به یاد قالیچه پرنده می‌اندازد. 

لی بروم تا به حال موفق به کسب بیش از ۲۰ جایزه بین المللی، از جمله جایزه معروف ELLE Decoration British Design Award  شده است. از پروژه های مهم او نیز می‌توان به طراحی داخلی شرکت لاست، کلوپ ولمانت در لندن و طراحی سالن های داخلی استودیوم چلسی، امارات و دفتر اختصاصی آبراهاموویچ در باشگاه چلسی اشاره داشت.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود