نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه پوسترهای بسیج

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۵

سازمان بسیج مستضعفین هر ساله به مناسبت هفته بسیج و پنجم آذر ماه، برنامه‌های متنوعی را در سراسر کشور تهیه و تدارک می‌بیند و در این بین با استفاده از تبلیغات محیطی، تلویزیونی و حتی مجازی می‌کوشد تا برای چند روز هم که شده، حال و هوای کشور و مردم را به سمت و سوی تفکر بسیجی سوق دهد. از جمله این تبلیغات، پوسترهای طراحی شده توسط هنرمندان اداره تجسمی معاونت فرهنگی بسیج است، که در آن با استفاده از سخنان رهبری در رابطه با فرهنگ بسیجی، به مضامینی چون بسیج، انقلابی‌گری، ظلم‌ستیزی، مبارزه با فساد، ایثار، پیشرفت، اقتدار جهانی و... پرداخته شده است.

هر چند تلاش این مجموعه، برای نمایش تفکر والای بسیجی و قدرت عمل آن در همۀ عرصه‌ها، قابل تآمل است، اما تکنیک نقاشی‌گونۀ آثار و زاویه دید هنرمندان در پرداختن به چنین مسئله مهمی، چندان هم‌گام با فضای امروز مخاطبان‌شان نیست و بیشتر به صفحاتی از کتاب‌های درسی دهه‌های شصت و هفتاد می ماند؛ روزگار پیام‌های مستقیم و اثرگذار! البته تمامی پوسترهای این مجموعه را نمی‌توان یکسان دید، چرا که در این میان ایده‌های جالب توجهی نیز وجود دارند، که به دلیل نوع تصویرپردازی‌ها و نگاه شعاری حاکم بر آن‌ها، چندان فرصتی برای بروز و ظهور نیافته‌اند. 

در این میان نباید از ذکر این نکته نیز غافل ماند که شاید انتخاب چنین زاویه‌ دید و تکنیکی، عمداً و به جهت ایجاد نوعی حس نوستالژیک بوده، اما با نگاهی به سایر پوسترهای مناسبتی هم‌چون مجموعه «جهاد ادامه دارد» و مقایسه آن با این آثار می‌توان به روشنی فهمید که مجموعه پوسترهای جهاد، به جهت تمرکز بر روی یک رنگ و ایجاد یک بافت مشخص به عنوان پس زمینه و استفاده مطلق از خطوط آبی رنگ خودکاری برای طراحی و انتقال موضوع، هم به لحاظ نوع بیان و هم از جهت تکنیک، در کنار انتقال مضامین مورد نظرشان، یک فضای نوستالژیک و خاطره‌ساز را نیز شکل داده‌اند. در واقع طراحان این مجموعه با نگاهی خلاق، فضایی را نیز به مخاطبان‌شان اختصاص داده‌اند، اما در پوسترهای بسیج با توجه به حجم رنگ‌ها، طرح‌ها و شعارها، جایی برای تفکر و تأمل مخاطب باقی نمی‌ماند!

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود