نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

بهار در قاب نوروز ۹۴ / شهرداری مشهد

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

امسال در طرح استقبال از بهار، ۱۰۰ اثر هنری (المان) جدید در سطح شهر مشهد نصب شد، که ۲۴ تای آن ها به صورت ویژه در اطراف حرم مطهر و ورودی های شهر، از جمله راه آهن، پایانه مسافربری و فرودگاه جانمایی شدند و ۶ عدد نیز بعد از ایام فاطمیه نصب گردید.
در ساخت آثار نوروزی امسال موضوعاتی چون توجه ویژه به منطقه ثامن(محدوده اطراف حرم مطهر)، ترویج بهار فاطمی و مفاهیم روز اجتماعی از قبیل اقتصاد مقاومتی و جمعیت، مورد نظر مسئولان فرهنگی شهرداری مشهد بود. این محدودیت موضوعی سبب شد تا شاهد کارهایی به مراتب کم مایه تر نسبت به سال های قبل باشیم؛ زیرا دست هنرمندان برای کپی کاری از روی آثار خارجی بسته بود و زمان کافی نیز برای رسیدن به ایده ای مقبول و قابل اجرا وجود نداشت. در واقع مشارکت پایین هنرمندان و تغییرات دیر هنگام حوزه معاونت فرهنگی هنری شهرداری مشهد نیز مزید بر علت شدند تا همه کاسه ها بر سر یک نفر نشکند!
در کل، آثار هنری نوروز ۹۴ نتوانستند هیجان سال های قبل را بین زائران زنده کنند و این عدم ارتباط با مخاطب، نقطه ضعف اصلی کارهای امسال بود که به دلیل تعداد محدود آثار و اجرای نه چندان دلچسب برخی از آن ها ایجاد شده بود.
البته ویژگی بارز کارهای سال های گذشته را می توان در بزرگ سازی اشیاء خلاصه کرد؛ چرا که این آشنایی زدایی موجب جلب توجه گردشگران می شد. اگر مسئولین فرهنگی هنری شهرداری مشهد، محتوای مورد نظر خود را با ظاهری جذاب تر و خلاقانه تر همراه سازند مسلما شاهد آثاری قوی تر و حرفه ای تر نسبت به سال های قبل خواهیم بود. به هر جهت مشهد با سابقه ای چهار ساله پیشرو در ساخت المان های نوروزی به حساب می آید و به همین دلیل انتظارات از پایتخت معنوی کشور بیش از این ها است.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

واقعا این کارهای شهرداری مشهد عالین.
۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۲۶ محدثه آهنی امینه
بله کارهای نسبتا خوبی هستند...ممنون از مطلب خوبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود