نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

آسمان آبی، زمین پاک / شهرداری تهران

تاریخ نشر : يكشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۴

این روزها، دائم از مردم شهر می‌شنویم، هوا آلودست، همه‌جا ترافیکه، مسئولین چرا کاری نمی‌کنند، ... تا زمانی که خودمان نسبت به اطرافمان بی‌تفاوت باشیم، همین آش و همین کاسه است. متولیان شهری، در راستای ارتقای کیفیت زندگی در شهر، تنها می توانند نقش مساعدتی داشته و بستر را برای تحقق آن فراهم  کنند؛ اما در نهایت خود مردم هستند که به عنوان بازیگر اصلی، ایفای نقش می‌کنند. فرهنگ‌سازی، مهمی است که امروز دست‌اندرکاران شهری، ضرورتش را بیش از پیش درک کرده‌اند؛ البته این بار با رویکردی جدید.
اخیرا شهرداری تهران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، همت به راه‌اندازی کمپینی کرده است با عنوان "آسمان آبی، زمین پاک". عنوانی ساده، برای بیان آن مطلوبی که در حال حاضر در شهرمان، از آن بی‌بهره‌ایم. این طرح همان‌طور که از نامش پیداست با رویکرد آسمان آبی، به کاهش آلودگی هوا و کنترل آلاینده‌ها تأکید دارد. بخش مهمی از فعالیت این کمپین، در سطح شهر و در میان مردم شکل می گیرد؛ مردان سفیدپوشی که کار خود را در فضاهای پر ترافیک و شلوغ شهر تهران آغاز کردند. جلوخان ساختمان تئاتر شهر، به دلیل تراکم جمعیتی بالا، یکی از گزینه های مناسب برای اجرای نمایش خیابانی از این جنس بود که گویی درب‌های ساختمان تئاتر شهر به روی شهر گشوده شده و این بار هنرمندان به خیابان‌ها آمده‌اند تا با هنرنمایی خود در فضاهای عمومی شهر، آیینه‌ای از رفتارهای مردم در شهر شوند و از نزدیک رفتار های صحیح را به آن ها آموزش دهند. گاه با نوشته‌هایی در دست و گاه با رفتارهایی نمادین.
راه‌اندازی کمپین آسمان آبی، زمین پاک، با هدف کاهش آلودگی هوا، خاک و به‌ دنبال آن زیست بهتر شهروندان، فرصت مغتنمی است برای تغییر سبک زندگی در شهر؛ که هنرمندان نیز در این مسیر توانسته‌اند به‌ عنوان الگو عمل کرده و با حضور نمادین خود در اماکن پرتردد، در راستای اهداف کمپین، کمک‌رسان متولیان شهری باشند.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود