نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۸ شهریور ۱۳۹۶

خدا، اسراف کنندگان را دوست ندارد !

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶

در چند پست پیش تر، نقدی در رابطه با طراحی بنای "نمایشگاه اتومبیل تهرانپارس" منتشر کردیم. زمان چندانی از ساخت این بنا نگذشته بود که یک باره با عنوان تغییر کاربری این مکان از طریق تابلوهای شهری در این منطقه مواجه شدیم. رستوران بین الملل 133 تهرانپارس؛ عنوانی که برای این تغییر کاربری پیش بینی شده بود. زمانی گذشت و بالاخره این بنا با چهره جدید اش بازگشایی شد. دیگر خبری از آن ساختمان ساده و بی تکلف نبود، اگرچه ساختمان پیشین، حال و هوایی نوگرا داشت و با مؤلفه های معماری سنتی اسلامی-ایرانی وجوه اشتراک بسیار کمی داشت، اما هرچه بود در میان چهره ی ساختمان های تازه به دوران رسیده، سادگی و آرامش را به رهگذران یادآور می شد و اتفاق مبارکی را رقم زده بود. اما حال شاهد بنای جایگزینی هستیم که در تضاد کامل با شرایط پیشین، فخرفروشی و تجمل گرایی را سر لوحه کار خود قرار داده و سعی در ترویج چنین فرهنگی دارد. بنایی که در نمای بیرونی و فضای داخلی آن اسراف و مصرف زدگی رخ می نمایاند. مساله ای که در فرهنگ اسلامی_ایرانی ما نهی شده و بر ضرورت اعتدال و میانه روی، تاکید می شود

حال سوال اینجاست که آیا به گفتمانی که در ساخت و سازها به آن تأکید می کنیم، آگاه هستیم؟ آیا به پتانسیل و قدرتی که فضای معماری در ترویج یک فرهنگ خاص در یک جامعه دارد، واقفیم؟ بهتر بود اگر نسبت به فضاهایی که بناست بخشی از زندگی انسان در آن روایت شود و رفتارهای او تحت تاثیر آن شکل بگیرد، حساسیت بیشتری داشتیم و حساب شده تر عمل می کردیم.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۰۳ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۲۰ مهندس رضا عباسی
ان الله لا یحب المسرفین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود