نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

خدا، اسراف کنندگان را دوست ندارد !

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶

در چند پست پیش تر، نقدی در رابطه با طراحی بنای "نمایشگاه اتومبیل تهرانپارس" منتشر کردیم. زمان چندانی از ساخت این بنا نگذشته بود که یک باره با عنوان تغییر کاربری این مکان از طریق تابلوهای شهری در این منطقه مواجه شدیم. رستوران بین الملل 133 تهرانپارس؛ عنوانی که برای این تغییر کاربری پیش بینی شده بود. زمانی گذشت و بالاخره این بنا با چهره جدید اش بازگشایی شد. دیگر خبری از آن ساختمان ساده و بی تکلف نبود، اگرچه ساختمان پیشین، حال و هوایی نوگرا داشت و با مؤلفه های معماری سنتی اسلامی-ایرانی وجوه اشتراک بسیار کمی داشت، اما هرچه بود در میان چهره ی ساختمان های تازه به دوران رسیده، سادگی و آرامش را به رهگذران یادآور می شد و اتفاق مبارکی را رقم زده بود. اما حال شاهد بنای جایگزینی هستیم که در تضاد کامل با شرایط پیشین، فخرفروشی و تجمل گرایی را سر لوحه کار خود قرار داده و سعی در ترویج چنین فرهنگی دارد. بنایی که در نمای بیرونی و فضای داخلی آن اسراف و مصرف زدگی رخ می نمایاند. مساله ای که در فرهنگ اسلامی_ایرانی ما نهی شده و بر ضرورت اعتدال و میانه روی، تاکید می شود

حال سوال اینجاست که آیا به گفتمانی که در ساخت و سازها به آن تأکید می کنیم، آگاه هستیم؟ آیا به پتانسیل و قدرتی که فضای معماری در ترویج یک فرهنگ خاص در یک جامعه دارد، واقفیم؟ بهتر بود اگر نسبت به فضاهایی که بناست بخشی از زندگی انسان در آن روایت شود و رفتارهای او تحت تاثیر آن شکل بگیرد، حساسیت بیشتری داشتیم و حساب شده تر عمل می کردیم.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

۰۳ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۲۰ مهندس رضا عباسی
ان الله لا یحب المسرفین
سلام
قضیه قضیه سود و مرکانتیلیسمه، 
توی این دیدگاه هر چیزی به سود بیشتر ختم بشه اصالت داره..
فضای قبلی هم ایرانی نبود و فضای جدید هم نیست 
این هر دو بر پایه سودانگاری طراحی شده و در آشفته بازار اغتشاش هویتی و فرامین خسته و درمانده نظام مهندسی، هر کسی از این بازار در پی نه رسیدن به جایگاهی که در تلاش برای چند صباحی روی پا ماندنه و بیشترین بهره و سود جستنه
سلام
قضیه قضیه سود و مرکانتیلیسمه، 
توی این دیدگاه هر چیزی به سود بیشتر ختم بشه اصالت داره..
فضای قبلی هم ایرانی نبود و فضای جدید هم نیست 
این هر دو بر پایه سودانگاری طراحی شده و در آشفته بازار اغتشاش هویتی و فرامین خسته و درمانده نظام مهندسی، هر کسی از این بازار در پی نه رسیدن به جایگاهی که در تلاش برای چند صباحی روی پا ماندنه و بیشترین بهره و سود جستنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود