نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

شبکه سازی / کارگاه محک یزد

تاریخ نشر : سه شنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۴

در گذشته درب و پنجره‌های ابنیه را استادکارانی می ساختند که به نقوش هندسی تسلط کافی داشتند . با گذشت زمان و افزایش سرعت تولید، رفته رفته آنان جای خود را به شرکت های تولیدکننده‌ی درب و پنجره دادند که به صورت انبوه و از روی الگویی آماده این محصولات را می‌ساختند و بدین ترتیب این هنر به فراموشی سپرده شد. با این حال، هنوز می‌توان ردپای این فن را در برخی شهرهای تاریخی ایران دید. یکی از این استادکاران در شهر یزد هنوز مشغول به ساخت درب و پنجره‌های چوبی به شیوه‌ی قدیمی است.
او اجزای درب و پنجره‌ها را بدون استفاده از میخ یا چسب و با شیوه‌ی فاق و زبانه به هم متصل می‌کند و با این روش دوام بیشتر آن‌ها را موجب می‌شود. هم‌چنین برای مقاوم شدن در برابر رطوبت، او از ماده‌ای به نام سریش استفاده می‌کند که آن را به صورت یک لایه رنگ روی چوب می‌زند تا رطوبت چوب را گرفته و منافذ آن بسته شود. این ماده از جوشاندن استخوان گاو و گوسفند به دست می‌آید.
استادکار یزدی تمام الگوهای گره چینی را در کارگاه خود ترسیم می‌کند. ترسیم این گره‌چینی‌ها یکی از سخت‌ترین مراحل کار است و برای ترسیم آن‌ها در مقیاس بزرگ وقت زیادی صرف می‌شود. در مرحله‌ی بعد این الگوها را روی چوب به کمک اره‌های دستی برش می‌زنند که به دلیل ابعاد کوچک فاق و زبانه‌ها این کار نیز وقت و حوصله‌ی زیادی را طلب می‌کند.
مرحله‌ی آخر مربوط به نصب شیشه‌هاست. برای قرار گرفتن شیشه در قاب پنجره در زمان طراحی درزی را در نظر می‌گیرند که شیشه در آن چفت می‌شود. شیشه ها معممولا رنگی هستند. این موضوع علاوه بر زیبایی‌ای که در انعکاس نور به داخل خانه ایجاد می‌کنند، باعث دور شدن حشرات نیز می‌شود. 
به گفته ی استادکار یزدی درب‌های گره‌چینی‌شده‌ی زیادی در بازار موجود است اما به دلیل استفاده‌ی آن‌‌ها از میخ و چسب و عدم رعایت بعضی نکات اصولی، از استحکام کافی برخوردار نیستند. با همه‌ی این توضیخات اما  استادکار یزدی به دلیل علاقه‌ به این شغل، هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهد و سعی دارد با آموزش این هنر آن را زنده نگاه دارد.

درباره نویسنده
من "فرزین خاکی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود