نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

کلثوم پیامنی ؛ ۲۹ دی ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶

قالیچه های جنگ

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

اشغال افغانستان توسط شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ طرح قالی های این کشور را نیز دستخوش تغییراتی کرد؛ به طوریکه از آن پس شاهد حضور ادوات جنگی در نقوش قالی های این کشور هستیم. نقش اصلی این قالی ها ترکیبی از اسلحه، تانک و... با طرح ها و نقشمایه های سنتی و کلاسیک قالی افغانستان است که تحت عنوان قالی جنگ یا war rug در جهان شهرت یافته.
در قالی های جنگ یا به عبارت صحیح تر قالیچه های جنگ، شاهد ورود تصاویر به قالی ها هستیم که سبکی جدید در  طرح قالی های افغان به حساب می آیند و البته تا حدودی نیز تحت تأثیر قالیچه های تصویری دوران قاجار در ایران هستند.
قالیچه های جنگ از ابتدای دهه 80 میلادی، اغلب توسط قبایل بلوچ، تیموری، جمشیدی، چهار ایماق، زوری و... در غرب و جنوب غربی افغانستان بافته می شدند، اما امروزه بیشتر در اردوگاه پناهندگان افغان در پاکستان بافته می شوند. این قالی ها همگی تصاویر واقع بینانه ای از جنگ ارائه می دهند؛ صحنه هایی از نیروهای دشمن، مجاهدین افغان، انواع جنگ افزار و... که در حقیقت سال های جنگ افغانستان را به نوعی مستند کرده اند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

جالب هستند .با دیدن امثال این نمونه ها بیشتر میشه به این نکته پی برد که دستبافته هایی مانند قالی و قالیچه چه ارتباط تنگاتنگی با روحیات و زندگی بافندگانشون داشتن .
خیلی مطلب جالبی بود.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود