نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

قالیچه های جنگ

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

اشغال افغانستان توسط شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ طرح قالی های این کشور را نیز دستخوش تغییراتی کرد؛ به طوریکه از آن پس شاهد حضور ادوات جنگی در نقوش قالی های این کشور هستیم. نقش اصلی این قالی ها ترکیبی از اسلحه، تانک و... با طرح ها و نقشمایه های سنتی و کلاسیک قالی افغانستان است که تحت عنوان قالی جنگ یا war rug در جهان شهرت یافته.
در قالی های جنگ یا به عبارت صحیح تر قالیچه های جنگ، شاهد ورود تصاویر به قالی ها هستیم که سبکی جدید در  طرح قالی های افغان به حساب می آیند و البته تا حدودی نیز تحت تأثیر قالیچه های تصویری دوران قاجار در ایران هستند.
قالیچه های جنگ از ابتدای دهه 80 میلادی، اغلب توسط قبایل بلوچ، تیموری، جمشیدی، چهار ایماق، زوری و... در غرب و جنوب غربی افغانستان بافته می شدند، اما امروزه بیشتر در اردوگاه پناهندگان افغان در پاکستان بافته می شوند. این قالی ها همگی تصاویر واقع بینانه ای از جنگ ارائه می دهند؛ صحنه هایی از نیروهای دشمن، مجاهدین افغان، انواع جنگ افزار و... که در حقیقت سال های جنگ افغانستان را به نوعی مستند کرده اند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

جالب هستند .با دیدن امثال این نمونه ها بیشتر میشه به این نکته پی برد که دستبافته هایی مانند قالی و قالیچه چه ارتباط تنگاتنگی با روحیات و زندگی بافندگانشون داشتن .
خیلی مطلب جالبی بود.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود