نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

جنگ و کاریکاتور / جواد علیزاده

تاریخ نشر : شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴

در دوران جنگ سرد، در کشورهای بلوک شرق به ویژه در اتحادیه شوروی سابق، کاریکاتورهای سیاسی با هدف قرار دادن امپریالیسم و نمادهای آن، جریان تقریبا تازه‌ای در هنر جهان به راه انداختند. غالب این آثار، درنده‌خویی‌ها و خشونت ملموس سلطه‌گران بر ملت‌های تحت ستم را به نمایش می‌گذاشتند؛ ملت‌هایی که آزادی و ثروت‌شان توسط امپریالیست‌ها به غارت می‌رفت و جهان شاهد بی‌رحمانه‌ترین شیوه‌های حکومتی از سوی دیکتاتوری‌ها بود. بدین صورت کاریکاتورهای سیاسی با این نگرش به همراه تفکر سیاسی شرقی، در سراسر جهان رواج‌یافت.
در ایران و در دوران انقلاب اسلامی نیز کاریکاتوریسم نوین بر گرفته از تفکر انقلاب اسلامی به طور جدی شکل گرفت. در این راستا "جواد علیزاده" در دوران جنگ تحمیلی با استفاده از نمادهای مضحک و اغراق‌آمیز، صدام و رژیم سابق عراق را در قالبی که ماهیت آن شوخی و خنده است(کاریکاتور) به تصویر می‌کشید. در اکثر کاریکاتورهای او با موضوع جنگ و رژیم صدام، طنز تلخی وجود داشت که هدف آن فقط شوخی و خنده نبود، بلکه پیام تلخ و گزنده‌ای همراه داشت که هشدارهای جدی در مورد وقایع زمان می‌داد.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خیلی جالب بود ولی کیفیت تصاویر پایین است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود