نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

جنگ و کاریکاتور / جواد علیزاده

تاریخ نشر : شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴

در دوران جنگ سرد، در کشورهای بلوک شرق به ویژه در اتحادیه شوروی سابق، کاریکاتورهای سیاسی با هدف قرار دادن امپریالیسم و نمادهای آن، جریان تقریبا تازه‌ای در هنر جهان به راه انداختند. غالب این آثار، درنده‌خویی‌ها و خشونت ملموس سلطه‌گران بر ملت‌های تحت ستم را به نمایش می‌گذاشتند؛ ملت‌هایی که آزادی و ثروت‌شان توسط امپریالیست‌ها به غارت می‌رفت و جهان شاهد بی‌رحمانه‌ترین شیوه‌های حکومتی از سوی دیکتاتوری‌ها بود. بدین صورت کاریکاتورهای سیاسی با این نگرش به همراه تفکر سیاسی شرقی، در سراسر جهان رواج‌یافت.
در ایران و در دوران انقلاب اسلامی نیز کاریکاتوریسم نوین بر گرفته از تفکر انقلاب اسلامی به طور جدی شکل گرفت. در این راستا "جواد علیزاده" در دوران جنگ تحمیلی با استفاده از نمادهای مضحک و اغراق‌آمیز، صدام و رژیم سابق عراق را در قالبی که ماهیت آن شوخی و خنده است(کاریکاتور) به تصویر می‌کشید. در اکثر کاریکاتورهای او با موضوع جنگ و رژیم صدام، طنز تلخی وجود داشت که هدف آن فقط شوخی و خنده نبود، بلکه پیام تلخ و گزنده‌ای همراه داشت که هشدارهای جدی در مورد وقایع زمان می‌داد.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خیلی جالب بود ولی کیفیت تصاویر پایین است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود