نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ویترین / پریسا تشکری - مجید کاشانی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۴

«ساختن جلد کتاب به عنوان بخشی از هنر کهن کتاب‌سازی ایرانی از دیرباز تا هنوز، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کتاب‌سازان دیروز و طراحان گرافیک امروز بوده است. با آن که در بسیاری از مواقع؛ جلد کتاب در شمارگانی بیش از سایر رسانه‌های گرافیکی (مانند پوستر) تکثیر شده و به عنوان یک اثر هنری–کاربردی در دسترس مخاطبان واقعی‌اش قرار می‌گیرد، اما همواره از منظر نمایش و نقد و پژوهش، کم‌تر مورد اقبال بوده است. 

در طول سال‌هایی که از عمر انتشار کتاب (به مفهوم گسترده و صنعتی‌اش) می‌گذرد، جلد کتاب نیز متأثر از اوضاع نشر، کیفیت‌های متفاوتی را پشت‌سر گذاشته‌است. ویترین قصد دارد نمایی کلی از همه‌ی این سال‌ها را به نمایش گذارد. رویدادی که حاصل تلاش طراحانِ جلد کتاب را در قالب «کتاب و برگزاری نمایشگاه» بازنمایی کند. 

از آن‌جایی که قصد داشتیم کتاب ویترین به عنوان منبع تصویری-پژوهشی کاملی در دسترس دوست‌داران و جستجوگران کتاب قرار گیرد، به جز نمایش آثار سی و پنج ساله‌ی اخیر طراحانِ جلد کتاب در ایران، در بخش اولِ این کتاب چند تن از پژوهشگران و طراحان؛ روند تاریخی شکل‌گیری، تکامل و گسترش طراحی جلد کتاب را در ایران، از ابتدا تا امروز، تشریح کرده و مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند. بخش دوم کتاب ویترین نیز شامل نمایش نمونه‌های جلد کتاب از ۱۰۰ طراح گرافیک معاصر ایران است.»

گزیده‌ای از کتاب «ویترین» با موضوعیت گرافیک در طراحی جلد کتاب در ایران، به کوشش پریسا تشکری و مجید کاشانی که در سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار توسط انتشارات فرهنگ‌سرای میردشتی چاپ و منتشر گردید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود