نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

وضعیت سفید / حمید نعمت الله

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

کادر، الفبای یک فیلم و کوچکترین عنصر سینما محسوب می شود. کارگردان با کنار هم قرار دادن تک فریم ها که در حقیقت به خودی خود ممکن است معنای خاصی را منتقل نکند به انتقال مفاهیم مورد نظرش می پردازد. زمانی شگفت زده خواهیم شد که  به تماشای سریالی از قاب کوچک تلویزیون نشسته باشیم که کادر های تشکیل دهنده آن به مثابه یک عکس،  با سوژه های متحرک و جزئیات فراوان، حس و مفهوم آن را افشا می کند.

قرار گیری درست سوژه ها در میزانسن های طراحی شده "نعمت الله"، بهره گیری درست از نورهای طبیعی و ترکیب آنها با نورهای مصنوعی، ایجاد عمق به وسیله پلان بندی در صحنه، به کارگیری آکسسوار ویژه به صورت جزئی در جلو و پشت صحنه؛ باعث شده قاب های ارائه شده تمام آن چیزی باشد که مورد انتظار و قبول مخاطب تلویزیون است.

آکسسوارهای موجود در لوکیشن از اسباب بازی ها ی دختر بهرام تا روتختی موجود در سکانس های اتاق امیر و چرخ خیاطی در باغ مادر بزرگ زمانی که امیر در حال نوشتن نامه است؛ چنان در کادرها جا گرفته اند که مخاطب حضور درست وسیله را در زندگی شخصیت های سریال حس کرده و فقط به عنوان یک وسیله ی تزئینی در مجموعه طراحی صحنه تصور نمی کند.

استفاده درست و به جا و حتی خلاقانه از نما های مختلف و حرکت دوربین توانسته بر تاثیر القای  احساسات روانشناختی شخصیت ها و فضای حاکم فیلم کمک زیادی کند.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

این کار اقای حمید نعمت الله فوق العاده است
۱۳ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۲۶ زهرا کشاورز
سلام
نکات خیلی خوبی را در متن اشاره کردید.
این سریال نسبت به سریال های دیگر سطح بسیار بالایی از نظر داستان پردازی، شخصیت پردازی، روایتگری، فیلم برداری، بازیگری و هر آنچه که یک فیلم با آن تعریف می شود، داشت. سریالی که حتی توسط همین کارگردان با این سطح تکرار نشد.
فوق العاده بود و هرگز از دیدن چندباره اش خسته نمی شوم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود