نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

مرداد ماه امسال خیمۀ بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به مناسبت دهۀ کرامت، پوسترهایی را با موضوعیت برخی از احادیث حضرت رضا(ع) و با هشتک شاد باشیم طراحی و در سطح شهر تهران اکران نمودند. خانم‌ها سارا ذبیح، شیما قائمی و سمانه سادات رفائی از ایده‌پردازان این مجموعه پوستر‌ها بودند و طراحی آثار نیز توسط خانم‌ها زهرا کریمی، سمانه سادات رفائی، زینب گراوند، سارا ذبیح، شیما قائمی و رباب فاضل انجام گرفته است. 

در این میان جذابیت‌ مجموعه پوسترهای شاد باشیم، را باید در نوع پرداخت و زاویۀ نگاه  هر هنرمند نسبت به موضوعی نسبتاً واحد دانست. به‌طوری‌که اگرچه ایدۀ اولیۀ تولید این پوسترها یکسان بوده، اما انتخاب هوشمندانۀ احادیث و نوع به کارگیری آن‌ها در زمینۀ تصاویر به صورت اختصاری، سبب شده تا تأثیر کلام و تصویر بیشتر شود و از نگاه‌های شعار زدۀ معمول نیز دور گردد. 

گفتنی است مجموعۀ خیمه بانوان هنرمند انقلاب اسلامی، در حدود بیش از سه سال است که برپا شده و بانوان دانشجو و فارغ‌التحصیل در انواع رشته‌های هنری هم‌چون گرافیک، نقاشی، معماری و غیره را دور هم گردآورده است. در حقیقت مجموعۀ خیمه یک گروه هنری مردم نهاد، با رویکرد انقلابی است که به دنبال بیان و نقد موضوعات روز با زبان هنر است. 

نرگس کیان مهر ؛ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

وضعیت سفید / حمید نعمت الله

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

کادر، الفبای یک فیلم و کوچکترین عنصر سینما محسوب می شود. کارگردان با کنار هم قرار دادن تک فریم ها که در حقیقت به خودی خود ممکن است معنای خاصی را منتقل نکند به انتقال مفاهیم مورد نظرش می پردازد. زمانی شگفت زده خواهیم شد که  به تماشای سریالی از قاب کوچک تلویزیون نشسته باشیم که کادر های تشکیل دهنده آن به مثابه یک عکس،  با سوژه های متحرک و جزئیات فراوان، حس و مفهوم آن را افشا می کند.

قرار گیری درست سوژه ها در میزانسن های طراحی شده "نعمت الله"، بهره گیری درست از نورهای طبیعی و ترکیب آنها با نورهای مصنوعی، ایجاد عمق به وسیله پلان بندی در صحنه، به کارگیری آکسسوار ویژه به صورت جزئی در جلو و پشت صحنه؛ باعث شده قاب های ارائه شده تمام آن چیزی باشد که مورد انتظار و قبول مخاطب تلویزیون است.

آکسسوارهای موجود در لوکیشن از اسباب بازی ها ی دختر بهرام تا روتختی موجود در سکانس های اتاق امیر و چرخ خیاطی در باغ مادر بزرگ زمانی که امیر در حال نوشتن نامه است؛ چنان در کادرها جا گرفته اند که مخاطب حضور درست وسیله را در زندگی شخصیت های سریال حس کرده و فقط به عنوان یک وسیله ی تزئینی در مجموعه طراحی صحنه تصور نمی کند.

استفاده درست و به جا و حتی خلاقانه از نما های مختلف و حرکت دوربین توانسته بر تاثیر القای  احساسات روانشناختی شخصیت ها و فضای حاکم فیلم کمک زیادی کند.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

این کار اقای حمید نعمت الله فوق العاده است
۱۳ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۲۶ زهرا کشاورز
سلام
نکات خیلی خوبی را در متن اشاره کردید.
این سریال نسبت به سریال های دیگر سطح بسیار بالایی از نظر داستان پردازی، شخصیت پردازی، روایتگری، فیلم برداری، بازیگری و هر آنچه که یک فیلم با آن تعریف می شود، داشت. سریالی که حتی توسط همین کارگردان با این سطح تکرار نشد.
فوق العاده بود و هرگز از دیدن چندباره اش خسته نمی شوم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۴ فروردين ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود