نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

وضعیت سفید / حمید نعمت الله

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

کادر، الفبای یک فیلم و کوچکترین عنصر سینما محسوب می شود. کارگردان با کنار هم قرار دادن تک فریم ها که در حقیقت به خودی خود ممکن است معنای خاصی را منتقل نکند به انتقال مفاهیم مورد نظرش می پردازد. زمانی شگفت زده خواهیم شد که  به تماشای سریالی از قاب کوچک تلویزیون نشسته باشیم که کادر های تشکیل دهنده آن به مثابه یک عکس،  با سوژه های متحرک و جزئیات فراوان، حس و مفهوم آن را افشا می کند.

قرار گیری درست سوژه ها در میزانسن های طراحی شده "نعمت الله"، بهره گیری درست از نورهای طبیعی و ترکیب آنها با نورهای مصنوعی، ایجاد عمق به وسیله پلان بندی در صحنه، به کارگیری آکسسوار ویژه به صورت جزئی در جلو و پشت صحنه؛ باعث شده قاب های ارائه شده تمام آن چیزی باشد که مورد انتظار و قبول مخاطب تلویزیون است.

آکسسوارهای موجود در لوکیشن از اسباب بازی ها ی دختر بهرام تا روتختی موجود در سکانس های اتاق امیر و چرخ خیاطی در باغ مادر بزرگ زمانی که امیر در حال نوشتن نامه است؛ چنان در کادرها جا گرفته اند که مخاطب حضور درست وسیله را در زندگی شخصیت های سریال حس کرده و فقط به عنوان یک وسیله ی تزئینی در مجموعه طراحی صحنه تصور نمی کند.

استفاده درست و به جا و حتی خلاقانه از نما های مختلف و حرکت دوربین توانسته بر تاثیر القای  احساسات روانشناختی شخصیت ها و فضای حاکم فیلم کمک زیادی کند.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

این کار اقای حمید نعمت الله فوق العاده است
۱۳ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۲۶ زهرا کشاورز
سلام
نکات خیلی خوبی را در متن اشاره کردید.
این سریال نسبت به سریال های دیگر سطح بسیار بالایی از نظر داستان پردازی، شخصیت پردازی، روایتگری، فیلم برداری، بازیگری و هر آنچه که یک فیلم با آن تعریف می شود، داشت. سریالی که حتی توسط همین کارگردان با این سطح تکرار نشد.
فوق العاده بود و هرگز از دیدن چندباره اش خسته نمی شوم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود