نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

درخت/ مایونگ هو لی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۵

مایونگ هو لی متولد ۱۹۷۵ در کشور کره جنوبی است. شناخته‌شده‌ترین مجموعه او به نام درخت اولین بار در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. روند عکاسی عکس‌های این مجموعه  تا ۲۰۱۳ نیزادامه داشت. لی در این مجموعه تلاش داشته است تا با اشاره به تاریخ عکاسی و نقاشی به تصویر کردن پرتره‌هایی از درختان در محیط طبیعی رشدشان بپردازد. عکس‌های او یادآور نقاشی‌های پیت موندریان است. او در این مجموعه با نصب بوم‌هایی به ارتفاع حدودا دوازده تا ۱۸ متر در پشت درختان گونه‌های مختلف درختان در فصول مختلف سال را در ساعات متفاوت روز عکاسی کرده است. او از یک دوربین ۴.۵ و تعدادی خدمه و یک جرثقیل بزرگ برای نصب بوم‌ها پشت درختان بهره برده است. بخشی از سیستم پشتیبانی این بوم‌های بزرگ مانند طناب‌ها، بعد از عکاسی به روش دیجیتالی و با نرم‌افزارهای کامپیوتری رتوش شده‌اند تا توهم شناور بودن پس‌زمینه در پشت درختان را به بیننده القا کند. لی با قرار دادن یک بوم بزرگ سفید درخت را مانند یک شخصیت انسانی از بقیه محیط اطرافش جدا کرده اما در پس‌زمینه تصویر فضا را گسترش داده و از محیط طبیعی رشد آن درخت برای پر کردن فضای اطراف بوم استفاده کرده است. این بخش از تصویر به عنوان جزء جداناپذیر این مجموعه به حساب می‌آید. درخت‌هایی که در کنار هم توده‌ای مبهم از تصویر درخت را در ذهن مخاطب ساخته بودند اینک در استودیو عکاسی لی جلوی پس‌زمینه سفید آن عریان شده‌اند و تمام ویژگی‌های ظاهری خود را به نمایش گذاشته‌اند. این مجموعه با کاربست آرایه ادبی تشخیص( جان بخشی به اشیا: شخصیت انسانی بخشیدن به درختان) پیوندی میان عکاسی نقاشی و شعر برقرار کرده است.

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود