نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

یک شب با تئاتر / سقراط

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

کافی است دکمه شاتر را فشار دهیم، آن وقت هر کسی عکاس می شود! البته این عبارت به آن هایی منسوب می شود که فکر می کنند عکاس شدن به همین مفتی هاست و فقط دوربین لازم است؛ اما نمی دانند که عکاسی هنری است مشکل، که شکل دیجیتالی اش ظاهری سهل الوصول به آن بخشیده و در این میان عکاسی تئاتر یکی از مهجورترین و در عین حال سخت ترین شاخه های عکاسی است که جنبه مادی قابل توجهی نیز ندارد و آن چه که هست بیشتر مدیون علاقه شخصی عکاسان است!
چیزی بین بودن و نبودن است، یعنی باید باشی و دیده نشوی تا مبادا مثلا حس بازیگر را به هم بزنی و سخت تر این که باید در لحظه زاویه ات را بشناسی و قابت را ببندی و تصمیم بگیری، چون ذات تئاتر در لحظه بودن را می طلبد. در این بین عکس های «سقراط» حمیدرضا نعیمی  مثال خوبی هستند از عکاسی تئاتر، که می شود درباره آن ها صحبت کرد. اثری پر جنب و جوش با نورپردازی و طراحی صحنه و لباسی خلاقه که کمتر در تئاترهایمان دیده ایم و با ریتمی بالا که سرعت عمل عکاس را می طلبد و شکارهای خوبی را  نصیب امیر خدامی کرده است.
عکس های سقراط گاه راوی نمایش اند و گاه کمی بیشتر از یک عکس از یک اتفاق می نمایند. در واقع خود تبدیل به اثر هنری مجزایی می شوند که راوی نگاه عکاس هستند. این برای سومین بار است که حمیدرضا نعیمی با سقراط راهی تالار وحدت می شود تا میزبان مسافران بهاری تهران باشد، فرصتی که نصیب کمتر تئاتری می شود!

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۲۶ مرضیه اصلانی
عکس های خوبی هستن.
مطلبش هم خوبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود