نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

دبستان رنگی رنگی / محمد عرب و مینا معین الدینی

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

چه تمهیداتی می توان اندیشید تا یک فضای آموزشی، از کلیشه های سطحی و بعضا بی کیفیتی که این روزها ساخته می شود، فاصله گرفته، حال و هوای خشک و بی روح آن را شکسته و فضایی را خلق کند پویا، سرزنده و آرام؛ مسئله ای است قابل تأمل... 

رنگ شناسی در محیط های آموزشی به ویژه دبستان، که تاثیر فراوانی بر روح و رفتار کودکان دارد، در انتقال فرهنگ بومی یک جامعه با توجه به بکر بودن فضای فکری آن ها، نقش موثری داشته و آمادگی پذیرش آن را، از همان بدو ورود به فضای آموزشی، در آن ها ایجاد می نماید. 

ایجاد حجمی ساده و قابل فهم برای کودک، اجتناب از هرگونه پیچیدگی در آرایش فضایی و بهره مندی از شفافیت بصری در بدنه ی شهری، که به نوعی معرف نقش و هویتش باشد؛ نکاتی هستند که طرح دبستان حق پناه اصفهان را نسبت به نمونه های مشابه اش شاخص می کند. استفاده از ترکیب بندی سه رنگ سبز، قرمز و زرد، که در بخش های مختلف بنا، نمودهای متفاوتی را از خود نشانه داده است، در ایجاد محیطی سرزنده و پویا برای کودکان مؤثر می باشد. این نوع نگاه به مسئله رنگ و ترکیب بندی آن متناسب با محیط، موجب وحدت و هماهنگی بیشتر بین اجزای طرح شده و توانسته به عنوان شاخص و نشانه ای برای دبستان، مطرح شود...

اما سوال اینجاست که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در این طرح، چگونه دیده شده است؟ اگر کودکان با فرم های معمول دبستان را از تصویر حذف کنیم؛ باز هم می توان تصور کرد که این مدرسه در ایران و در اصفهان، ساخته شده است؟ آن هم اصفهان، که بناهایی با حال و هوای اسلامی اش زبانزد است؟ 

در طراحی مدرسه حق پناه اصفهان، تنها پیروی از اصول و معیارهای زیبایی شناسی، مدنظر بوده و به نوع معماری اسلامی غالب در شهر اصفهان، توجهی نشده ؛ و این مهم سبب شده، طرح به شکل مناسبی به زمینه الصاق نشود.

 

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود