نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

کلثوم پیامنی ؛ ۲۹ دی ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶

ورودی ایستگاه مترو تجریش/ مهندسان مشاور سریر

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۵

فضای ورودی ایستگاههای مترو، یکی از مکان های پر رفت و آمد شهری در جهان امروز به شمار می آیند. این فضاها به عنوان نماد بیرونی شبکه حمل و نقل ریلی مترو، باید دارای ویژگی هایی باشد که با وجود نداشتن حجم شاخص، در جریان فضاهای مختلفی که در آن محل وجود دارد، توسط همه مسافران قابل شناسایی باشد. در میان این ویژگی ها ضوابط و استانداردهایی وجود دارد که باید ار نظر ابعاد و اندازه، رنگ (درغالب ایستگاه های متروی تهران از رنگ خاکستری و زرد استفاده شده)، مکان یابی ورودی ایستگاه مترو از نظر دسترسی به پارکینگ عمومی، پایانه های حمل و نقل مسافر و سایر فضاهای خدماتی، چگونگی قرارگیری ورودی و تقسیم فضاها در ایستگاه و ... از اهمیت بیشتری برخوردارند.

حال با توجه به این ضوابط و معیارها به بررسی ورودی ایستگاه متروی تجریش می پردازیم. در ساخت ورودی این ایستگاه غالب ضوابط اشاره شده رعایت شده اما چند نکته درباره آن قابل ذکر است؛ اولا به دلیل قرارگیری حجم بیرونی آن در شیب خیایان، دید کافی در همه جهات برای مسافران برای پیداکردن ورودی، وجود ندارد همچنین ورودی در مکانی قرار گرفته که اطراف آن مغازه های میوه فروشی زیادی وجود دارد و هنگامیکه از ایستگاه بیرون میاییم با فضای بسیار شلوغ و تا حدی بی نظمی همچون میدان میوه و تره بار، مواجهه میشویم و نکته قابل تامل دیگر این است که طراح در حجم شکستگی هایی ایجاد کرده که باعث شده به فضای خواب و محلی برای سیگار کشیدن افرد نامناسب، تبدیل شود. در مجموع علیرغم طراحی داخلی خوب و گشایش فضایی که داخل این ایستگاه داریم، مکان آن در جای نامناسبی قرار گرفته، چون هنگامی که که از فضای گسترده، آرام و تمیز داخل ایستگاه، بیرون میاییم با مکانی پرهرج و مرج، بی نظم و نامناسب از لحاظ بصری مواجه می شویم که متناسب با ایستگاه مترو نیست!


درباره نویسنده
من "زهره حاضری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

klonopin…This is getting a bit more subjective, but I much prefer the Zune Marketplace. The interface is colorful, has more flair, and some cool features like #16;Mixview&28218; that let you quickly see related albums, songs, or other users related to what you’re lis…

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود