نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

ایستاده ایم ۲ / محمدباقر مفیدی کیا

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

نام محمد باقر مفیدی‌کیا با نام لکه، اولین ساخته این کارگردان جوان کشورمان عجین شده است. «لکه» فیلم کوتاه خوش ساختی است در ارتباط با فتنه ۸۸، که باعث شد این کارگردان جوان خیلی زود با نمایش توانمندی های خود در دل جبهه انقلاب جای باز کرده و مورد توجه قرار گیرد. 

نماآهنگ انقلابی «ایستاده‌ایم»، از دیگر آثار مفیدی‌کیا است، که با اجرایی خوب در کنار برج آزادی، توجه مردم و منتقدان را به خود جلب کرد. همین امر سبب شد تا باشگاه فیلم سوره حوزه هنری، دنباله‌ی این نماآهنگ را در خلیج فارس کلید بزند. 

هر چند انتظار می‌رفت «ایستاده‌ایم ۲» با نام کامل «ایستاده‌ایم؛ تاآخرین قطره خون» خیلی زودتر از این‌ها آماده گردد، اما حجم جلوه‌های ویژه سبب شد تا این اثر بعد از دو سال به نمایش درآید. این نماآهنگ اگر چه به لحاظ بصری دارای جذابیت‌هایی است اما در اجرا فاقد ویژگی‌های تکنیکال است و نتوانسته توقعات را برآورده سازد. با این حال چیزی که بیش از این‌ها خودنمایی می کند، وجوه ملی گرایانه اثر است، به طوری که کمتر تصاویر یا نمادهای مذهبی در آن به چشم می‌‌آید. شاید بارزترین نماد مذهبی، گنبد مسجد است که بر سر آن پرچم ایران نصب می‌گردد و پس از تخریب گنبد‌‌، این پرچم است که حفظ می‌شود. حتی این نماآهنگ حماسی در شعر خود نیز فاقد وجوه مذهبی است و موکداً بر بُعد ایرانی و اسطوره‌ای اثر می‌پردازد، به طوریکه پرچم ایران را به درفش کاویانی تشبیه می‌کند. 

این قدرت‌نمایی پرچم ایران مخاطب را به یاد آثار هالیوودی می‌اندازد، آنجا که بر سر هر خانه‌ای پرچم آمریکا به چشم می‌‌خورد. جالب است که در این جا، چوب‌هایی که پرچم ایران بر سر آنها سوار است به نوعی نماد عصای حضرت موسی به حساب می آیند، به طوریکه آب‌های خلیج فارس همچون دیواری به هوا برمی‌خیزند و بر سر ناوهای آمریکایی‌ خراب می‌شوند. هر چند توجه به وجه نمادین اثر از نکات مثبت این کار است اما از آن‌جا که اوج داستان با حرکت موثری از سوی مردم - در غیاب نیروهای دفاعی کشور- همراه نمی‌شود و همه شخصیت‌ها منفعلانه ایستاده‌اند، نقطه قوت کار به ضد خودش عمل می‌کند و به وجه منفی اثر تبدیل می‌شود. نمادپردازی همچون یک تیغ دو لبه است که اگر همه وجوه ‌آن از پیش در نظر گرفته نشود، آنگاه ممکن است با خوانش‌های متفاوتی از سوی مخاطبان رو به رو شود و نتیجه‌ای معکوس بدهد.

با این همه چرا هنرمندان جبهه انقلاب که در ابتدا توجه ویژه‌ای به موضوعات مذهبی داشتند و پس از چندی مضامین ملی را نیز به رسمیت شناختند و موضوعات ملی ـ مذهبی را دستمایه ساخت آثار خود قرار دادند، حالا دغدغه‌های ملی خود را جایگزین مضامین مذهبی کرده‌اند؟ این نگاه آن‌چنان اشاعه یافته که به نظر می‌آید در جهت تقویت انگیزه‌های مذهبی نوعی کم‌توجهی به ‌مذهب صورت گرفته است. با این که هنرمندان این جبهه خود معتقد و پای بند به مقدسات دینی هستند پس چرا نمی‌توانند در آثار مهمی و اثرگذاری هم چون «ایستاده‌ایم ۲» توازن میان ملی‌گرایی و مذهب‌گرایی را برقرار سازند؟ این مسئله ما را با این پرسش اساسی مواجه می‌سازد که اگر کشور مجدداً در وضعیت دفاعی قرار گیرد - همچنان که در این نماآهنگ به آن اشاره می‌شود - آیا ما به انگیزه‌های ملی بیش از انگیزه‌های مذهبی نیازمند خواهیم بود؟ این زنگ خطری جدی برای چشم انداز هنر انقلاب به حساب می‌آید و حوزه هنری باید در قبال چنین موضعی پاسخ گو باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

نگاه متفاوت و خوبی در این نقد وجود داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود