نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

سوزن دوزی ترکمن/ هنری روبه انقراض

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴

بسیاری از هنرها، مرزهای فعلی کشورها را در هم می‌شکنند و باعث زنده نگه‌داشتن هویت یکپارچه‌ی اقوام، می‌شوند. هویتی که با وجود مرزهای ظاهری بین ملت‌ها، هنوز قابل مشاهده است. سوزن‌دوزی ترکمن که به آن سیاه دوزی نیز می‌گویند، از جمله هنرهای کهن اقوام ترکمن است که در شمال شرقی ایران و کشور ترکمنستان به حیات خود ادامه می‌دهد. این هنر که در نزد زنان ترکمن جایگاه ویژه‌ای دارد یکی از عوامل، مرتبط نگه‌داشتن مردم این دوخطه ‌شده است.
زنان ترکمن به‌وسیله‌ی سوزن‌دوزی پارچه‌های ساده و بدون نقش را، منقش به طرح‌های زیبا و رنگارنگ می‌کنند که برای دوخت لباس سنتی ترکمن استفاده می‌شود. نوع دوخت این هنر زنجیره فشرده و بسیار ریز است که در ترکمنی به آن "سانجیم" می‌گویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به‌صورت ذهنی بهره می‌گیرد. مهم‌ترین کارکرد سوزن‌دوزی بر حاشیه‌ی پیراهن و شلوار زنانه است. علاوه بر آن رداهای مردانه، کفش، کلاه، روسری‌های زنانه و سایر لباس‌های سنتی ترکمن نیز سوزن‌دوزی می‌شوند. درگذشته نوع نقش و جنس پارچه و نخ‌هایی که در سوزن‌دوزی استفاده می‌شد، نشان‌دهنده‌ی جایگاه اجتماعی و خانوادگی افراد بود و زنان با دقت و ظرافت در دوخت آن، مهارت خود را نشان می‌دادند. ترکمن‌ها از قدیم‌الایام به تهیه ابریشم که به‌عنوان ماده اصلی سوزن‌دوزی تلقی می‌شود، می‌پرداختند و دختران و زنان لباس‌های خود را با نخ‌های ابریشمی که با رنگ‌های طبیعی رنگرزی می‌شد، سوزن‌دوزی می‌کرده‌اند. مانند بسیاری از هنرهای دیگر سنتی ایران، این هنر نیز در آداب‌ورسوم مربوط به ازدواج جایگاه ویژه‌ای داشت که امروزه با توجه به کم‌رنگ شدن سنت‌ها، در معرض نابودی قرارگرفته است.
با نگاهی کارکردگرایانه و نه فقط موزه‌ای به این هنرها، می‌توان در کنار احیای دوباره‌ی آن‌ها، به کارآفرینی در این مناطق و جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز کمک شایانی کرد. طبیعی است که با فعال شدن بیش‌ازپیش هنرهای بومی، فضای بیشتری برای خلاقیت و ظهور نوآوری در کنار آثار سنتی فراهم می‌شود.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود