نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه لوازم التحریر شکرستان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

به تازگی قسمت کوچکی از بازار مصرف لوازم التحریر  را محصولاتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی پوشش داده است. لوازم‌التحریر شکرستان دو سالی است وارد بازار رقابت شده است.
این محصولات با بهره گرفتن از کاراکترهای جذاب کارتون شکرستان و کیفیت خوب مواد اولیه‌ی استفاده‌شده، مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. شخصیت های آشنای اهالی شکرستان بر روی جلد دفاتر و لوازم دیگر، جذاب و همراه با طنز موجود در انیمیشن است. در حال حاضر تعداد تولیدات لوازم‌التحریر این مجموعه محدود است اما این پتانسیل وجود دارد تا علاوه بر محصولات موجود، طیف گسترده و جدیدتر از لوازم موردنیاز کودکان و نوجوانان را در بر گیرد، نکته‌ی دیگر آنکه قیمت این محصولات می‌تواند مناسب‌تر در نظر گرفته شود تا طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و به دلیل قیمت، مجبور به خرید دفاتری با تصاویر غیر ایرانی نشوند.
 در این میان تأثیرات فرهنگی این محصولات چندان مشخص نیست . قطعاً استفاده از محصولات شکرستان، بهتر از خرید محصولاتی با تصاویر باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و باربی است ولی آیا فرهنگی که شکرستان و کاراکترهای آن در ذهن کودکان می‌سازند، فرهنگی اسلامی ایرانی است؟ آیا قهرمان مشخصی که بتواند الگویی راستین برای کودکان باشد میان این کاراکترها وجود دارد؟ رفتارهای اشتباه و به‌دوراز فرهنگ اسلامی که در بیشتر کاراکترهای این مجموعه باحالتی از تمسخر نمایش داده‌شده است، می‌تواند الگوی رفتاری برای دانش آموزان باشد و یا آن‌ها را از انجام رفتارهای غلط بازدارد، درحالی‌که همین شخصیت‌ها به‌عنوان قهرمان بر روی محصولات نقش بسته است؟ شکرستان به‌عنوان قدم‌های اول می‌تواند خوب و حتی موفق ارزیابی شود ولی  برای ادامه‌ی مسیر تولید لوازم التحریر بومی به نظر می‌آید لازم است قدم‌های بعدی با دقت بیشتری برداشته شود.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

شکرستان همه چیزش خوبه.......

با سلام چطور میشه این دفاتر را بصورت عمده تهیه کرد. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود