نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

مجموعه لوازم التحریر شکرستان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

به تازگی قسمت کوچکی از بازار مصرف لوازم التحریر  را محصولاتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی پوشش داده است. لوازم‌التحریر شکرستان دو سالی است وارد بازار رقابت شده است.
این محصولات با بهره گرفتن از کاراکترهای جذاب کارتون شکرستان و کیفیت خوب مواد اولیه‌ی استفاده‌شده، مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. شخصیت های آشنای اهالی شکرستان بر روی جلد دفاتر و لوازم دیگر، جذاب و همراه با طنز موجود در انیمیشن است. در حال حاضر تعداد تولیدات لوازم‌التحریر این مجموعه محدود است اما این پتانسیل وجود دارد تا علاوه بر محصولات موجود، طیف گسترده و جدیدتر از لوازم موردنیاز کودکان و نوجوانان را در بر گیرد، نکته‌ی دیگر آنکه قیمت این محصولات می‌تواند مناسب‌تر در نظر گرفته شود تا طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و به دلیل قیمت، مجبور به خرید دفاتری با تصاویر غیر ایرانی نشوند.
 در این میان تأثیرات فرهنگی این محصولات چندان مشخص نیست . قطعاً استفاده از محصولات شکرستان، بهتر از خرید محصولاتی با تصاویر باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و باربی است ولی آیا فرهنگی که شکرستان و کاراکترهای آن در ذهن کودکان می‌سازند، فرهنگی اسلامی ایرانی است؟ آیا قهرمان مشخصی که بتواند الگویی راستین برای کودکان باشد میان این کاراکترها وجود دارد؟ رفتارهای اشتباه و به‌دوراز فرهنگ اسلامی که در بیشتر کاراکترهای این مجموعه باحالتی از تمسخر نمایش داده‌شده است، می‌تواند الگوی رفتاری برای دانش آموزان باشد و یا آن‌ها را از انجام رفتارهای غلط بازدارد، درحالی‌که همین شخصیت‌ها به‌عنوان قهرمان بر روی محصولات نقش بسته است؟ شکرستان به‌عنوان قدم‌های اول می‌تواند خوب و حتی موفق ارزیابی شود ولی  برای ادامه‌ی مسیر تولید لوازم التحریر بومی به نظر می‌آید لازم است قدم‌های بعدی با دقت بیشتری برداشته شود.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

شکرستان همه چیزش خوبه.......

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود