بازار تبریز که قدمت آن به دوره سلجوقی باز می گردد، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیاست. از سال ۱۳۷۸ به دنبال توجه ویژه دولت به حفظ و احیای آثار تاریخی کشور، از تخریب گسترده در این بنا جلوگیری شد، و اقدامات لازم برای مرمت آن صورت گرفت.
طرح مرمتی و بازسازی این بازار که با سرپرستی علی اکبر تقی زاده انجام شد، در سال ۲۰۱۳ ، موفق به دریافت جایزه آقاخان، یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان، شده است. بنا به گفته مهندس تقی زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت آذربایجان شرقی، این جایزه جهانی تنها به دلیل مرمت این اثر تاریخی نبوده، بلکه بیشتر به دلیل مشارکت جدی و فعال بازاریان در پویایی و مرمت و بازسازی آن بوده است. بازاریان تبریز در طول ۱۰ سال، علاوه بر همکاری کامل با سازمان میراث فرهنگی، ۷۰ درصد هزینه های عملیات بازسازی را خود تأمین کرده و این سازمان، تنها ۳۰ درصد بار مالی مرمت را به دوش کشیده است؛ به نوعی این افتخار را مدیون بازاریان تبریز هستیم. این عامل سبب شد که نوآوری در اداره بازار تبریز، به الگوی بازارهای تاریخی کشور تبدیل شود. این در حالی است که در برخی از شهرهای کشور، دولت حتی حاضر است تمامی هزینه های مرمت بازارهای تاریخی را برعهده بگیرد، اما بازاریان، رغبت چندانی برای این کار از خود نشان نمی دهند.