نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوسترهای جشنواره فیلم فجر در دهه دوم

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

به قول معروف همیشه حق با مشتری است؛ اما مشتریِ پوسترهای جشنواره فیلم فجر چه کسی یا کسانی هستند؟ 

در این سال ها، جشنواره خودش نقش مشتری را داشته و هنرمند پوستر را براساس خواست جشنواره طراحی می کرده، اما در این بده بستان تجاری-هنری، مخاطب کیست و پوستر برای چه طراحی می شود؟ یعنی پوسترها قرار است، چه چیزی را به همان مخاطب مجهول منتقل کنند؟

تصویرسازی ملی و آیینی، مسیری است در ادامه نگاه دوره قبل، که طراحانِ دهه دوم، برای پوسترهای جشنواره بین المللی فیلم فجر در پیش گرفتند. در این دوره همچنان شاهد تلفیق عناصر کلیشه ای هنرهای سنتی و نشانه های سینمایی هستیم، اما این نگاه مشخص نتوانسته به ایجاد شخصیتی ملی در پوسترها منجر شود. به همین علت پوسترها از حد و اندازه های سردر قدیمی خانه ها، چشم و ابروی به هم پیوسته، کاسه قدیمی و گل و مرغ جلوتر نرفته اند. پرداختن به مفاهیم در این پوسترها براساس واقعیت رایج در جامعه انجام گرفته و طراحان تلاش نکرده اند تا با نگاهی پیشرو، سلیقه عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. 

 

 

ضعف جدی در طراحی پوسترهای جشنواره فیلم فجر، به دلیل عدم شناسایی مخاطب هدف و به دنبال آن نامشخص بودن حرف اصلی است. در دنیای امروز اطلاعات کافی از طریق رسانه های مختلف به سمع و نظر همه می رسد، پس پوستر باید چیزی بیش از یک اطلاع رسانی جمعی باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود