نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

حبل الله / نهضت مردمی پوستر انقلاب

تاریخ نشر : شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

اهمیت حفظ وحدت در جهان اسلام با توجه به شرایط کنونی منطقه و خلاء موجود در محصولات هنری و رسانه‌ای کشور را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری و برگزاری رویدادی با عنوان «حبل الله» به حساب آورد. این رخ‌داد فرهنگی-هنری در واقع یک فراخوان کشوری برای طراحی پوسترهایی با موضوعاتی هم‌چون دشمن‌شناسی، الگوهای وحدت، مشترکات، تفرقه و... بود که سال گذشته توسط «نهضت مردمی پوستر انقلاب» و با همکاری «کانون هنر شیعه»، «مسجد مقدس جمکران»، «سازمان زیباسازی شهر تهران»، «یادمان فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه» و «اتحادیه بین المللی امت واحده» برگزار گردید. امسال نیز به مناسبت هفته وحدت مجدداً نمایشگاه‌هایی از این آثار برپا گشته و پوسترها در فضای مجازی باز نشر شده‌اند. 

«نهضت مردمی پوستر انقلاب» سال گذشته به مناسبت هفته وحدت کارگاه‌هایی ۴ روزه را با حضور ۹۰ هنرمند از شهرهای مختلف کشور به جهت خلق آثاری با موضوع وحدت برگزار نمود. در این میان حضور اساتید برجسته حوزه گرافیک، از جمله مسعود نجابتی و محمدرضا دوست‌محمدی در این کارگاه‌ها سبب افزایش کیفیت آثار هنرمندان شرکت کننده شد، به طوری که نتیجه کار، ارائه بیش از ۱۰۰ پوستر، با کیفیتی قابل قبول در قالب دو مجموعه ۱۰۸ و ۱۰۹ به همراه نسخه‌های انگلیسی، عربی و فرانسه بود که به صورت نمایشگاه هایی در ایران و چند کشور عربی به نمایش درآمد.

نکته قابل توجه دربارۀ مجموعه آثار «حبل‌ الله» و سایر مجموعه پوسترهای این نهضت، بارگذاری آثار با کیفیت بالا و امکان دانلود رایگان آن‌ها به جهت ترویج اهداف انقلابی و اسلامی است، که در نوع خود اتفاقی مهم و موثر در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود چرا که با توجه به زبان جهانی هنر، مردم را به دور از مسائل نژادی، دینی و... در جهت روشنگری و تبلیغ مفاهیم اخلاقی و دینی تشویق و ترغیب می‌نماید. 

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود