نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۸ تیر ۱۳۹۶

در زمان کوتاهی پس از حوادث تروریستی تهران، ایران با حمله‌ موشکی به مواضع تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه، قدرت موشکی خود را به رخ جهان کشید تا حامیان  عربی – صهیونیستی تروریسم شاهد گوشه‌ای از توان نظامی ایران باشند. در ادامۀ این حرکت غرورآفرین و بازتاب خبری گستردۀ آن در جهان، هنرمندان کشورمان نیز از هر طیف و جناحی، حمایت خود را به طرق گوناگون از این اقدام قدرت‌مندانه اعلام کردند. 

در همین راستا نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز صد و بیست و سومین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سیلی موشکی» که شامل 35 پوستر از 27 طراح و با موضوع حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به داعش در منطقه دیرالزور سوریه است را منتشر نمود. گفتنی است این پوسترها قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ را دارد و علاقه مندان و فعالان تشکل‌های مردمی می‌توانند این پوسترها را به صورت رایگان از سایت نهضت دانلود و در مجموعه های خود در معرض دید عموم قرار دهند.

محدثه آهنی امینه ؛ ۳ مرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶

«ماجرای نیمروز» / آتلیه طراحی سه در چهار

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

با آغاز اکران نوروزی فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، سری جدید پوستر‌های این فیلم نیز که توسط «آتلیه طراحی سه در چهار» اجرا شده، در محیط‌های شهری و فضای مجازی منتشر گردیده است. 

«ماجرای نیمروز» در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و ترورهای سال شصت می‌باشد و بعد از «سیانور» دومین فیلم سینمایی مهم با موضوعیت این سازمان است که در چند سال اخیر ساخته شده و با استقبال تماشاگران نیز مواجه گردیده است. 

هر چند طراحی پوسترهای هر دو این آثار بر عهدۀ آتلیه طراحی سه در چهار بوده؛ اما بر خلاف شباهت کلی در مضمون، در ایده و اجرای پوسترها با فضایی کاملا متفاوت رو به رو هستیم. به طوری‌که بر خلاف رنگ‌های خنثی و کهنه‌نمای فیلم «سیانور» و تأکید بر دو رنگ زرد و سفید؛ در پوسترهای «ماجرای نیمروز» شاهد تأکید بر رنگ قرمز هستیم، که به نوعی بیانگر ترورهای بیرحمانۀ سال ۱۳۶۰ است. 

در این اثر ایدۀ استفاده از پوسترهای سریالی، به نوعی تداعی‌گر حس حرکت و رفتن به دل‌ واقعه است. به طوریکه نخستین پوستر رسمی فیلم «ماجرای نیمروز» نمایی است از کلبه‌ای سرخ بر دیوار آجری سفید رنگی که تصویر سایه مانندِ پنج مرد، (که به نوعی قهرمانان اصلی فیلم هستند) در میان آن دیده می‌شود. پوستر دوم و سوم فیلم نیز در همین راستا و بر اساس ایدۀ پوستر اول طراحی و منتشر شده‌اند. به طوری که پوستر دوم در ادامه پوستر نخست است و تنها چهره و هیکل پنج مرد اصلی فیلم دیده می‌شود و پوستر سوم نیز نمای نزدیک‌تری از کلبه سرخ است. به همین سبب نیز رنگ زمینه به جای سفید به قرمز تغییر پیدا کرده و چهره بازیگران هم از نمایی نزدیک‌تر دیده می‌شود. 

اما با نزدیک شدن به زمان اکران، پوستر‌های دیگر فیلم «ماجرای نیمروز» نیز منتشر شده است. این پوسترها از لحاظ ایده شکلی متفاوت از سری اول پوسترها دارند، و به لحاظ تکنیک اجرا نیز بیشتر یادآور پوستر فیلم‌های دهۀ ۵۰ می‌باشند. در واقع استفاده از تصاویر طراحی گونه تأکیدی است بر وجه تاریخی فیلم و به کارگیری رنگ قرمز نیز مضمون جنایی اثر را آشکار می‌سازد، تا مخاطبان بیش از پیش در حال و هوای آن روزها قرار گیرند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۴ فروردين ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود