نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
هر اتفاقی می‌تواند ذهن خلاق طراحان را به سمت ایده‌ای نو سوق دهد. این بار دیدن گزارشی از تلویزیون با موضوع این پرسش که:"آیا می‌دانید طرح روی لباستان چه مفهومی دارد؟" ذهن محمدرضا هدایتی را به خود مشغول می‌کند. تا اینکه چرم درسا تصمیم می‌گیرد مجموعه محصولی وارد بازار کند که گروه هدفش کاربران جوان‌ یا نوجوانانی‌ست که از محصولات چرمی یا غیر چرمی دارای نام و نشان‎های برون‌مرزی وگاها درون‌مرزی استفاده می‌کنند. این استفاده نه به این علت است که به کشور و یا فرهنگ خود علاقه ندارند. بلکه علت را می‌توان خالی بودن ایده در این عرصه و عدم دقت استفاده از فعالیت متخصصان، نظارت و مطالعه بر علایق این گروه از کاربران دانست. اینجاست که جرقه ایده جدید شکل می‌گیرد و آن استفاده از موضوع قهرمانان ملی و طراحی محصولات چرمی برای جوانان است. این ایده راهیست برای ایجاد هویت ملی در محصولات بر اساس یک داستان واقعی، داستانی که مدتهاست به فراموشی سپرده شده است.
فاکتورهای اصلی پروژه، طراحی خانواده‌ای با قیمت ارزان‌تر برای کاربران جوان تعریف می‌شود. محمدرضا هدایتی حالا با داشتن ایده‌ اولیه کار مطالعاتی خود را آغاز می‌کند. ورزش‌ها و قهرمانان بزرگ ایرانی را بررسی کرده و در نهایت بعد از چندین ماه مطالعات گسترده "اولین قهرمان اتومبیلرانی ایران" را به عنوان قهرمان ورزشی لوکس، برای محصولات چرم طبیعی که ذاتا محصولاتی لوکس هستند انتخاب می‌کند.
مرحله بعد مطالعه دقیق‌تر و رسیدن به الگویی برای طراحیست. بعد از مطالعات، دو فاکتور اصلی، یعنی نام مجموعه (برگرفته از شماره ماشین) و ترکیب رنگ محصولات (سفید، سبز، مشکی/ برگرفته از رنگ لوگو خودرو آلفارمو) استخراج می‌شود. در قدم بعدی با توجه به گروه هدف کیف پول جیبی، دست‌بند، جاسوییچی و کمربند به دلیل کاربری بیشتر بین جوانان و قیمت تمام شده پایین‌تر نسبت به دیگر محصولات به عنوان اعضای کلکسیون جدید چرم درسا تعریف می‌شوند. حالا زمان طراحی و ایده‌پردازی‌ست. طراحی و طراحی و طراحی... .
کلثوم پیامنی ؛ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶

پوستر تبلیغاتی شاهزاده روم/ هادی محمدیان

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۴

در آخرین روزهای شهریور ماه از پوستر جدید انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» رونمایی شد؛ این در حالی بود که اکران آن از ۱۳ آبان ماه و همزمان با روز دانش آموز در گروه آزاد آغاز  گردید. این انیمیشن پس از حضور چشمگیر خود در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و کسب دو لوح تقدیر ویژه، در کشورهایی چون لبنان، عراق، ساحل عاج و کویت نیز اکران گردید و با بازخوردهای خوبی رو به رو شد، آن چنان که توانست در رقابت با محصولات فرهنگی غربی، رتبه پنجم فروش را در دوره اکران خود در لبنان به دست بیاورد. 

از آنجا که گروه تولید در صدد اند تا اثرشان اکرانی به رسم انیمیشن‌های بین المللی داشته باشد، نخستین پوستر تبلیغاتی‌شان را شبیه به آثار انیمیشنی و تولیدات حوزه سرگرمی طراحی کرده‌اند. البته قرار است با توجه به گروه متنوع مخاطبان، از پوسترهای دیگر این اثر در زمان‌های تعیین شده نزدیک به اکران رونمایی شود.

نخستین پوستر شاهزاده روم اثری فاخر بود که توسط مسعود نجابتی و به سبک و سیاق شیشه نگاری‌های کلیسایی قرون وسطی طراحی شده بود. البته با توجه به فضای روحانی و نمادین پوستر، این اثر بیشتر مناسب حضور در جشنواره‌ها و متناسب ارتباط با مخاطبان بزرگسال بود، چرا که با توجه به عدم شناخت و درک کودکان از پیشینه تصویری این پوستر، باید اثری دیگر جهت جذب کودکان امروزی طراحی می‌شد. 

با توجه به خط داستانی شاهزاده روم، نوع رنگ بندی و طراحی لوگو پوستر تبلیغاتی این اثر حال و هوایی دخترانه به خود گرفته است. هادی محمدیان فارغ التحصیل رشته گرافیک و کارگردان این انیمیشن سینمایی است که طراحی پوستر تبلیغاتی و لوگوی شاهزاده روم را هم به عهده دارد. این اثر به تهیه کنندگی حامد جعفری، محصول گروه «هنر پویا» کنسرسیوم مشترک موسسات «سلوک افلاکیان» و «هفت سنگ» است. همچنین این انیمیشن سینمایی دارای دو سایت مجزا است که یکی به زبان فارسی و برای مخاطبان داخلی و دیگری به دو زبان عربی و انگلیسی ویژه مخاطبان بین المللی طراحی شده و علاقه‌مندان حوزه کودک و انیمیشن می‌توانند فیلم‌ها، تصاویر و بلیط نمایش این فیلم را از طریق سایت اصلی «شاهزاده روم» تهیه کنند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود