نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

تاریخ نشر : شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

با قدم گذاردن در دومین هفته از بهمن ماه ۱۳۹۵، سی و پنجمین دورۀ جشنواره فیلم فجر نیز آغاز به کار کرد، تا در جشن انقلاب بار دیگر اهالی سینما دور هم جمع شوند و سال جدید سینمای ایران را جشن بگیرند. 

امسال هم پوستر مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور، هم‌چون سال گذشته به چهره یکی از بزرگان و هنرمندان فقید سینمای ایران تعلق گرفت. علی حاتمی (۱۳۲۳ – ۱۳۷۵) از کارگردانان درخشان و اثرگذار سینمای ایران، که حدود ۱۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کرده است. هر چند دو دهه از مرگ این هنرمند بزرگ می‌گذرد، اما آثار به جای مانده از وی همچنان طراوت خود را حفظ کرده‌ و یاد او را در دل‌ها و دیدگان اهالی هنر و سینما زنده نگاه‌داشته‌اند. 

به همین سبب پوستر سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر، تحت نظارت مجید برزگر در مقام مدیر هنری، با گرافیک حسین زارعی و نقاشی علی بیگی‌پرست بر اساس عکسی از عزیز ساعتی، به زنده‌یاد علی حاتمی تعلق گرفته است. همچنین خوشنویسی پوستر امسال را حسن عکاسی‌پرزاد عهده‌دار بوده است. 

هر چند پوستر امسال جشنواره را می‌توان در ادامه پوستر سال گذشته دانست، اما پیشرفتی در آن به چشم نمی‌آید. ارائه تصویر- نقاشی شاعرانه از شاعر سینمای ایران، هر چند زیبا است، اما سایر اجزا تشکیل دهنده پوستر، نمی‌توانند به یک هماهنگی ساختاری در نسبت با تصویر در آیند و همین امر مخاطب را با سردرگمی بصری مواجه می‌سازد.کادربندی آبی با دو مربع نارنجی خارج شده از آن، در کنار پرنده‌ای که هنرمند از نقاشی‌های گل و مرغی وام گرفته تا شاید به نوعی دوره قاجاریه (به یاد فیلم‌های تاریخی علی حاتمی هم‌چون کمال‌الملک) را یادآور باشد و کلاکت سیاه جشنواره به همراه دستی که آن را گرفته و به داخل کادر آمده، هیچکدام در نسبت با یکدیگر معنا نمی‌شوند بلکه صرفا به صورت اجزایی مجزا قابل تعریف‌اند. به همین سبب  پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، در ارائه ی تصویری واحد دچار ضعفی اساسی است، چرا که پوستر رسمی یک جشنواره باید چیزی بیشتر از یک پوستر نکوداشت باشد، تا بتواند در دل خود هویت جشنواره را نیز معرفی نماید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود