نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نیمه پنهان ماه / یاسر انتظامی

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

یک خانه قدیمی، طاقچه‌ای با آینه و قرآن و یک قاب عکس که هر روز گرد خاطرات را از رویش می روبند تا مبادا رنگ کهنگی بگیرد. و پنجره‌ای‌ باز رو به حیاط با کتابخانه‌ای ساده، صحنه برنامه «نیمه‌ پنهان ماه» را تشکیل داده‌اند، صحنه‌ای که بیش‌تر از این که دکوری باشد یادآور عطر خوش زندگی‌ است. در وسط این زندگی، میز گرد کوچکی است، که دو زن را رو به روی هم قرار داده. زینب ابوطالبی میزبان حرف‌هایی است که هرچند امروز خاطره شده‌اند اما تا همین دیروز عین زندگی‌ بودند. 

نقطه‌ قوت این برنامه در غلوآمیز نبودن آن است، به طوری‌که در همه اجزا تا حد زیادی رعایت شده. اجرا، تصویربرداری و طراحی صحنه از جمله عواملی هستند که به قوت و استحکام این برنامه کمک کرده‌اند، تا در میان انبوه برنامه‌‌ها به‌ چشم آید. تصویربرداری از سه نمای مشخص انجام گرفته؛ نمای مهمان، میزبان و نمای باز رو به رو. تصویربردار آگاهانه از حرکت اجتناب ورزیده تا حال و هوای مخاطب حفظ شود و نفر سوم این گفتگو باشد. مجری نیز سؤالاتش را آگاهانه و کوتاه مطرح می‌کند تا حس گوینده از بین نرود و خط سیر اصلی حفظ شود. بهتر است بگوییم، طراحی صحنه و دکور محل بروز و نمود همه‌ی این اتفاقات است. به‌طوری‌که انتخاب و چینش صحیح صحنه سبب شده تا مخاطب خیلی سریع حس و حال گذشته‌ها را بازیابد و ناخودآگاه پای برنامه بماند.

مخاطب اصلی این برنامه شاید زنان جامعه باشند، که اگر این‌طور باشد نه تنها بد نیست که بسیار هم ارزشمند است؛ زیرا در این چند ساله کمتر برنامه‌ای را دیده‌ایم که برای بانوان کشورمان ساخته شده و رنگ‌ و بویی زنانه داشته باشد. «نیمه پنهان ماه» برنامه‌ای گفتگو محور به کارگردانی یاسر انتظامی است، که حرف‌های ناشنیده همسران صبور شهدا را به گوش ما می‌رساند. 

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود