نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

کهنه های تازه / کوروش پارسا نژاد

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

کوروش پارسا نژاد از جمله طراحانی است که نامش با کتاب و نشر عجین شده است. پرونده کاری اش را که ورق بزنیم پر است از سابقه همکاری او با مجلات و نشریات مختلف در مقام طراح گرافیک و صفحه آرا. این روز ها نیز نام او را روی جلد اغلب تولیدات کانون پرورش فکری می توان یافت. بی شک همین پر کاری او در زمینه نشر سبب شده تا بیش از هرچیز صفحه آرای قابلی باشد.

در یک نگاه صفحه آرایی های او همگی نمایشی هستند از چیدمان درست، زیبا و خلاقانه تصویر و نوشتار. همخوانی این چیدمان با درون مایه مجلات و کتاب ها قابل ستایش است. از جمله صفحه آرایی های او می توان به کتاب های رستم و سهراب، طوطی وبازرگان و علی و پیامبر اشاره نمود. این کتاب ها همگی به سفارش کانون و با درون مایه ای تاریخی تهیه شده اند. تمهیداتی که پارسا نژاد در صفحه آرایی این کتاب ها به خرج داده است همگی سبب شده تا با فضایی ایرانی، کهن و در عین حال امروزی و خلاقانه روبه رو باشیم.

صفحات این کتاب ها به شدت پویا و متناسب هستند. در اغلب آنها دو صفحه روبه رو به هم در تعامل مناسب بوده و از هم منفک و جدا در نظر گرفته نشده اند. تحرک کادرهای ایجاد شده، برش تصاویر و نحوه قرار گیری نوشتار از دیگر ویژگی هایی است که سبب شده تا مخاطب نوجوان با صفحاتی کسل کننده و بدون جذابیت رو به رو نباشد.

در مجموع تمهیداتی که پارسا نژاد برای القای فضای تاریخی به کار برده شامل عناصر گوناگونی است؛ بافت، کادربندی و نحوه قرار گیری نوشتار که فضای نگاره هاو چاپ سنگی های قدیمی را زنده می کند، از آن جمله اند. همچنین پارسا نژاد شیوه ی خاصی در نحوه ی استفاده از رنگ دارد، رنگ هایی که اغلب محدود اما پر انرژی به کار می روند.

درباره نویسنده
من "نرگس تقی‌زاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود