نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تیزر جشنواره فیلم مقاومت / بهرام عظیمی

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

تیزر نوعی تکنیک برای ارائه آگهی است؛ خواه این آگهی برای یک محصول باشد یا یک اثر و یا یک جشنواره بین المللی! از آنجا که در تهیه و تولید تیزرها، سرمایه و وقت زیادی هزینه می شود؛ لذا باید با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف، تیزرهایی طراحی و تولید گردد که از بالاترین سطح اثربخشی برخوردار باشند. استراتژی، نوآوری و اجرا سه فاکتور اساسی در موفقیت یک تیزر به شمار می‌آیند. تیزرهای موفق از نظر اتخاذ استراتژی بی نقص‌اند، دارای مفهومی خلاق هستند و از اجرای مناسبی برخوردارند. 

با این مقدمه به سراغ تیزر «چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» می‌رویم. مسلماً وقتی جشنواره‌ای عنوان بین المللی را با خود یدک می‌کشد، باید از پس توقعات این عنوان ثقیل نیز برآید و همواره رو به جلو حرکت کند! با این همه اما تیزر این دوره از جشنواره علی رغم ایده جالب توجهش در اجرا، فاقد ارزش‌های حماسی و قهرمانی است و از  نظر تکنیک چیزی بیش‌تر از آثار قبلی بهرام عظیمی همچون انیمیشن‌های تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی ندارد و نمی‌تواند توقعات مخاطب را از یک جشنواره بین المللی برآورده سازد. 

هر چند در دوره سیزدهم نیز تیزر جشنواره در قالب انیمیشن ساخته شده بود، اما تیزر انیمیشنی امسال در مقایسه با دوره قبل به مراتب از جذابیت‌های کمتری برخودار است و علی رغم دوره گذشته فاقد روح مقاومت و پیروزی است و قادر نیست مخاطب را با پیام مهم خود همراه سازد.

گفتنی است «چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ۲ تا ۹ مهرماه سال جاری، پردیس سینمایی ملت پایگاه اصلی جشنواره و مجموعه سینمایی فلسطین برگزار می‌گردد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود